V databázi máme 3 419 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Městys Holany Liberecký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 9 84110 95812 23014 16414 39013 42014 19515 90917 96017 325
Daňové příjmy
Daňové příjmy 7 0557 8418 7009 27210 3549 71410 52112 26514 02214 615
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 5331 7609052 7871 2911 5902 5692 7971 5952 453
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 4308221 0681 2132 50681613400
Přijaté transfery
Přijaté transfery 8225351 5578922391 3001 0928432 343257

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Holan v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 6 8827 4098 1678 7719 7059 20310 11211 96213 73414 385
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 3021 4911 8162 0202 3252 2251 8002 1172 5682 795
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 3781 5671 6061 5231 7911 4762 0832 5153 3833 047
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 2 7232 8713 2553 7544 0294 0454 6615 6996 0836 112
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 8849201 2931 2381 2431 2181 2991 3781 4132 157
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 124148149171199149180167178141
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 4714124864119909086108132

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 5331 7609052 7871 2911 5902 5692 7971 5952 453
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 1 0691 3113711 9878141 0811 9352 2306801 268
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 258264324258209219192255281338
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 2111913342206401
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 204184209542260277440270428445

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 8225351 5578922391 3001 0928432 343257
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 8225351 0408162391 3001 0928431 410257
Investiční dotace
Investiční dotace 005177600009320

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 4308221 0681 2132 50681613400
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 4308221 0681 2132 50681613400
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 7 0068 42810 45211 13811 39712 04221 65913 23313 41715 780
Běžné výdaje
Běžné výdaje 6 8568 0169 47010 93310 0458 23410 72612 87211 74213 286
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 1504139822041 3523 80810 9333611 6752 494

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.