V databázi máme 3 411 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Hlušice Královéhradecký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 15 20813 38817 07731 38224 14133 02421 89833 36525 57027 421
Daňové příjmy
Daňové příjmy 9 97710 57311 40313 39514 73413 24314 71117 03418 77419 714
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 5291 6651 3751 2671 6493 7002 7083 6633 1843 915
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 400228632742 1383759323
Přijaté transfery
Přijaté transfery 3 6981 1504 29816 6986 89515 8072 34112 6303 0193 769

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Hlušic v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 9 52410 36911 40313 15814 09913 24314 71116 82018 76419 653
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 2 1542 4262 6673 1443 5713 3172 7453 0563 5933 908
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 8662 2792 3252 3632 7262 1893 1613 6054 7124 243
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 3 9163 9774 7165 8046 1366 0077 0678 1948 4878 510
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 1451 1811 1771 3461 2181 2151 2241 2141 2272 193
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 16161318141318588552609
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 428490505483434503497164192191

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 5291 6651 3751 2671 6493 7002 7083 6633 1843 915
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 3553793384135366889221 1001 3031 481
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 7157226966896757921 1371 4131 1911 493
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 3649452219919112323461
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 4225152961434192 1296401 039367480

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 3 6981 1504 29816 6986 89515 8072 34112 6303 0193 769
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 1 1457694186261 5451 2621 9566791 738545
Investiční dotace
Investiční dotace 2 5533813 88016 0725 35014 54538511 9511 2823 224

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 400228632742 1383759323
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 400228632742 1383759323
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 10 7226 78214 09934 50419 48542 28129 70832 08619 37445 447
Běžné výdaje
Běžné výdaje 7 0686 7367 4647 58112 63812 1388 8148 13610 94812 698
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 3 654466 63526 9236 84730 14320 89423 9508 42632 750

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.