MENU
Nápověda
V databázi máme 3 516 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Hlušice Královéhradecký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320249/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 13 38817 07731 38224 14133 02421 89833 36525 57027 42133 465
Daňové příjmy
Daňové příjmy 10 57311 40313 39514 73413 24314 71117 03418 77419 71415 422
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 6651 3751 2671 6493 7002 7083 6633 1843 9153 727
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 00228632742 1383759323530
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 1504 29816 6986 89515 8072 34112 6303 0193 76913 786

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Hlušic v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320249/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 10 36911 40313 15814 09913 24314 71116 82018 76419 65315 422
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 2 4262 6673 1443 5713 3172 7453 0563 5933 9083 062
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 2 2792 3252 3632 7262 1893 1613 6054 7124 2433 481
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 3 9774 7165 8046 1366 0077 0678 1948 4878 5106 371
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 1811 1771 3461 2181 2151 2241 2141 2272 1931 705
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 161318141318588552609598
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 490505483434503497164192191205

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,36 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320249/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 6651 3751 2671 6493 7002 7083 6633 1843 9153 727
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 3793384135366889221 1001 3031 4811 402
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 7226966896757921 1371 4131 1911 493473
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 4945221991911232346145
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 5152961434192 1296401 0393674801 808

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320249/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 1504 29816 6986 89515 8072 34112 6303 0193 76913 786
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 7694186261 5451 2621 9566791 7385456 421
Investiční dotace
Investiční dotace 3813 88016 0725 35014 54538511 9511 2823 2247 365

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320249/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 00228632742 1383759323530
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 00228632742 1383759323530
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320249/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 6 78214 09934 50419 48542 28129 70832 08619 37445 44744 762
Běžné výdaje
Běžné výdaje 6 7367 4647 58112 63812 1388 8148 13610 94812 69816 038
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 466 63526 9236 84730 14320 89423 9508 42632 75028 725

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.