MENU
Nápověda
V databázi máme 3 516 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Hlinka Moravskoslezský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320249/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 8 0248 4429 87910 92510 24717 28910 76511 98711 23011 932
Daňové příjmy
Daňové příjmy 3 8003 5003 7023 7975 1804 1125 1195 6815 6174 781
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 8852 5282 0912 5193 3685 0104 9534 0393 2972 411
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 228092694057821719474373
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2 3172 3343 9943 9141 6987 5894762 0732 2424 367

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Hlinky v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320249/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 3 4953 1633 3113 4943 3863 6654 4194 9065 0634 011
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 120670709804772644766911959760
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 5355585246034997338981 1991 041866
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 9811 1301 2911 3571 3681 6372 0332 1572 0931 583
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 763702675630658536603511837675
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 45444589998883
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 9397107968611030314545

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 18,00 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320249/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 8852 5282 0912 5193 3685 0104 9534 0393 2972 411
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 1 1641 2109746451 0991 7171 4881 1541 331691
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 6748239431 1161 3501 3922 3951 8331 6431 254
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 14621570001000
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 4732177589191 9011 0691 052323466

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320249/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2 3172 3343 9943 9141 6987 5894762 0732 2424 367
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 1 7791 8661 5266701 6981 8184766211 026654
Investiční dotace
Investiční dotace 5394682 4683 24405 77001 4521 2163 713

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320249/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 228092694057821719474373
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 2202269404001250060
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 08070001789219474312

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320249/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 8 64612 0408 13610 28112 70812 39211 49613 99110 03110 820
Běžné výdaje
Běžné výdaje 6 0157 8587 5466 4389 4969 0437 8569 8719 1757 840
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 2 6314 1825903 8433 2123 3493 6394 1198562 980

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.