V databázi máme 3 419 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Hlavňovice Plzeňský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 12 98614 21722 59313 59114 25413 59213 52718 80025 68219 371
Daňové příjmy
Daňové příjmy 7 4638 3528 8009 90710 2699 67010 68912 17514 49314 857
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 4 9654 2313 8181 8791 7302 0441 7982 7445 3573 428
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 21765131432609941833 0410375
Přijaté transfery
Přijaté transfery 3419839 6601 7721 6451 7838568405 832711

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Hlavňovic v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 6 5147 4427 9739 0619 8229 18910 28311 82013 57614 012
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 4931 7931 9472 2612 5612 3931 9722 2062 6492 919
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 4291 6781 7051 7041 9601 5832 2722 6053 4853 178
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 2 7993 0703 4584 1894 4124 3435 0815 9206 2686 368
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 504595549585563531613555634934
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 22262525243120449448474
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 2672782892963013073258692139

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 4 9654 2313 8181 8791 7302 0441 7982 7445 3573 428
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 4 6513 9913 6621 7271 4671 9141 6482 3655 0293 026
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 179185108123119102115137148158
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 13222332221
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 1225346261422633239178242

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 3419839 6601 7721 6451 7838568405 832711
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 3411801 8755661 6451 783856840787211
Investiční dotace
Investiční dotace 08037 7861 20700005 045500

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 21765131432609941833 0410375
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 21765131432609941833 0410375
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 10 66811 08121 41416 88910 36912 34411 91714 73630 78520 181
Běžné výdaje
Běžné výdaje 9 7639 26211 50812 1868 57911 87210 84214 06413 85611 218
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 9051 8199 9064 7031 7904721 07567216 9298 963

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.