V databázi máme 3 418 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Herink Středočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 9 83916 18421 71014 82614 41823 57238 16024 73628 14834 951
Daňové příjmy
Daňové příjmy 5 6438 4559 94811 75211 88613 43315 63718 93022 66028 526
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 3 1337 63411 4632 3562 4032 0742 3882 9604 8386 161
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 001960002 506000
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 064951037171288 06517 6292 847650264

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Herinka v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 5 6436 7658 5049 49111 54713 07315 32918 51221 62627 792
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 2111 3991 7282 0742 7082 8932 7133 2073 9804 434
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 8791 2911 3821 4001 8981 7952 9923 6315 0314 626
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 1 9892 0832 7943 4404 2604 8836 6608 2289 0309 267
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 5191 5411 5851 7991 9071 8971 8611 9241 9507 507
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 265153220156732351 3911 5011 757
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 194014835767181 531868130135201

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 3 1337 63411 4632 3562 4032 0742 3882 9604 8386 161
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 49492183132402280313387540478
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 1 0071 0011 0581 5861 3451 3721 7262 3372 3412 297
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 10010010210410731561 6991 351
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 1 5326 44110 1215355493913432302582 036

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 064951037171288 06517 6292 847650264
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 444951031401281 229607261650264
Investiční dotace
Investiční dotace 6200057706 83517 0222 58500

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 001960002 506000
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 001960006000
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000002 500000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 3 82211 71717 05110 04822 00544 86613 06122 14421 77831 726
Běžné výdaje
Běžné výdaje 2 8705 7897 6787 7088 2839 75510 49711 41415 93921 116
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 9525 9289 3732 33913 72135 1112 56510 7305 83910 610

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.