V databázi máme 3 450 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Hazlov Karlovarský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 23 30124 71832 91428 95835 12132 22734 64750 74046 82147 345
Daňové příjmy
Daňové příjmy 19 25019 71821 24323 19525 09924 42726 61030 59434 76635 304
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 9682 0283 8252 3594 1962 7094 2614 2625 0285 459
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1832254 0811592520242413783137
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 9002 7473 7653 2455 8014 8883 35115 7476 9436 445

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Hazlova v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 18 85719 71821 00523 19525 09924 42726 61030 59434 76635 304
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 4 7314 9555 1555 7236 6096 2995 0875 7346 8287 318
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 3 9194 4224 4494 2874 9574 0705 8026 6998 8757 865
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 7 7948 0549 02910 55711 15611 08812 97815 21715 97115 791
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 4411 3591 3471 4771 4111 4891 3251 5441 5062 515
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 61616566721241501 1511 1651 361
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 9138679601 0868941 3571 268250421454

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 9682 0283 8252 3594 1962 7094 2614 2625 0285 459
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 1 0671 0021 1011 0361 1649762 1401 9832 9992 833
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 8739559359581 0381 6411 7381 8141 7782 097
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 131212121200660324
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 15591 7773531 98292384398252206

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 9002 7473 7653 2455 8014 8883 35115 7476 9436 445
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 1 9001 8732 2363 0953 1563 7401 6881 3072 3671 885
Investiční dotace
Investiční dotace 25416 3271 5281502 6451 1481 66414 4404 5764 560

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1832254 0811592520242413783137
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 1832254 0811592520224913783137
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 000000175000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 34 69023 14924 53932 40335 84336 42147 70536 82735 62245 703
Běžné výdaje
Běžné výdaje 17 96717 63519 17423 96919 99121 56726 77629 73227 54633 989
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 16 7245 5145 3658 43415 85214 85320 9307 0968 07611 713

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.