MENU
Nápověda
V databázi máme 3 500 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Havlíčkův Brod Kraj Vysočina

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 492 070543 232624 865690 688714 424713 171733 868867 434969 463445 122
Daňové příjmy
Daňové příjmy 339 630364 819396 123423 959401 285438 138500 903571 017594 521283 053
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 81 00491 71594 001104 317117 34396 327106 039172 230202 99572 886
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 9 5016 02317 8894 4876 8684 4234 6356 0276 4399 957
Přijaté transfery
Přijaté transfery 61 93580 675116 852157 926188 928174 284122 291118 161165 50879 226

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Havlíčkova Brodu v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 334 634359 490390 228418 337391 922431 148494 553562 678581 280274 268
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 77 05380 32191 393103 75797 97679 40488 915106 348115 98355 597
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 64 08165 24164 14473 89660 26986 09399 173131 931118 54645 978
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 117 451132 308157 797166 324165 240192 560225 305237 350237 802115 710
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 28 74530 08131 24729 83829 98136 27435 49135 37462 96341 494
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 12 61313 56413 04112 71310 27512 22528 55131 69431 9539 763
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 34 69137 97532 60731 80928 18124 59317 11919 98014 0325 727

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 17,43 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 81 00491 71594 001104 317117 34396 327106 039172 230202 99572 886
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 30 82329 83826 67423 85120 34330 19631 47450 92148 38821 031
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 36 22739 39141 95144 89047 45737 38242 35372 99353 12629 006
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 7 6365 7745 0964 9535 3955 52516 08724 09922 7744 191
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 6 31916 71320 27930 62444 14723 22316 12524 21778 70818 659

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 61 93580 675116 852157 926188 928174 284122 291118 161165 50879 226
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 57 32773 89379 10995 680163 196113 10899 194101 62997 28362 579
Investiční dotace
Investiční dotace 4 6096 78237 74362 24525 73161 17623 09716 53268 22516 647

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 9 5016 02317 8894 4876 8684 4234 6356 0276 4399 957
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 9 5016 02317 5774 4876 7684 4232 9615 9076 4399 957
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 00313010001 67412000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 472 851486 469742 433692 842711 289646 843759 748814 522937 858444 451
Běžné výdaje
Běžné výdaje 359 469413 553492 238484 681536 882499 174587 655642 417667 745312 601
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 113 38372 917250 195208 161174 408147 669172 092172 105270 112131 850

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.