Obecní finance FREE
Město Havlíčkův Brod Kraj Vysočina
Celkové příjmy
Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.
Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Příjmy celkem | ||||||||||
Příjmy celkem | 477 769 | 492 070 | 543 232 | 624 865 | 690 688 | 714 424 | 713 171 | 733 868 | 867 434 | 969 463 |
Daňové příjmy | ||||||||||
Daňové příjmy | 311 880 | 339 630 | 364 819 | 396 123 | 423 959 | 401 285 | 438 138 | 500 903 | 571 017 | 594 521 |
Nedaňové příjmy | ||||||||||
Nedaňové příjmy | 79 529 | 81 004 | 91 715 | 94 001 | 104 317 | 117 343 | 96 327 | 106 039 | 172 230 | 202 995 |
Kapitálové příjmy | ||||||||||
Kapitálové příjmy | 22 015 | 9 501 | 6 023 | 17 889 | 4 487 | 6 868 | 4 423 | 4 635 | 6 027 | 6 439 |
Přijaté transfery | ||||||||||
Přijaté transfery | 64 345 | 61 935 | 80 675 | 116 852 | 157 926 | 188 928 | 174 284 | 122 291 | 118 161 | 165 508 |
Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.
Daňové příjmy
Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.
Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.
Podívejte se také na odhadované příjmy Havlíčkova Brodu v naší kalkulačce RUD.
Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Daňové příjmy | ||||||||||
Daňové příjmy | 306 690 | 334 634 | 359 490 | 390 228 | 418 337 | 391 922 | 431 148 | 494 553 | 562 678 | 581 280 |
Daň z příjmu fyzickych osob | ||||||||||
Daň z příjmu fyzickych osob | 66 125 | 77 053 | 80 321 | 91 393 | 103 757 | 97 976 | 79 404 | 88 915 | 106 348 | 115 983 |
Daň z příjmu právnických osob | ||||||||||
Daň z příjmu právnických osob | 55 729 | 64 081 | 65 241 | 64 144 | 73 896 | 60 269 | 86 093 | 99 173 | 131 931 | 118 546 |
Daň z přidané hodnoty | ||||||||||
Daň z přidané hodnoty | 113 203 | 117 451 | 132 308 | 157 797 | 166 324 | 165 240 | 192 560 | 225 305 | 237 350 | 237 802 |
Daň z nemovitých věcí | ||||||||||
Daň z nemovitých věcí | 28 655 | 28 745 | 30 081 | 31 247 | 29 838 | 29 981 | 36 274 | 35 491 | 35 374 | 62 963 |
Místní a správní poplatky | ||||||||||
Místní a správní poplatky | 12 941 | 12 613 | 13 564 | 13 041 | 12 713 | 10 275 | 12 225 | 28 551 | 31 694 | 31 953 |
Ostatní daňové příjmy | ||||||||||
Ostatní daňové příjmy | 30 037 | 34 691 | 37 975 | 32 607 | 31 809 | 28 181 | 24 593 | 17 119 | 19 980 | 14 032 |
Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 17,38 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).
Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.
Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.
Nedaňové příjmy
V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.
Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Nedaňové příjmy | ||||||||||
Nedaňové příjmy | 79 529 | 81 004 | 91 715 | 94 001 | 104 317 | 117 343 | 96 327 | 106 039 | 172 230 | 202 995 |
Příjem z vlastní činnosti | ||||||||||
Příjem z vlastní činnosti | 25 056 | 30 823 | 29 838 | 26 674 | 23 851 | 20 343 | 30 196 | 31 474 | 50 921 | 48 388 |
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku | ||||||||||
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku | 38 474 | 36 227 | 39 391 | 41 951 | 44 890 | 47 457 | 37 382 | 42 353 | 72 993 | 53 126 |
Přijaté výnosy z finančního majetku | ||||||||||
Přijaté výnosy z finančního majetku | 5 313 | 7 636 | 5 774 | 5 096 | 4 953 | 5 395 | 5 525 | 16 087 | 24 099 | 22 774 |
Ostatní nedaňové příjmy | ||||||||||
Ostatní nedaňové příjmy | 10 686 | 6 319 | 16 713 | 20 279 | 30 624 | 44 147 | 23 223 | 16 125 | 24 217 | 78 708 |
Přijaté transfery
Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.
Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Přijaté transfery | ||||||||||
Přijaté transfery | 64 345 | 61 935 | 80 675 | 116 852 | 157 926 | 188 928 | 174 284 | 122 291 | 118 161 | 165 508 |
Neinvestiční přijaté transfery | ||||||||||
Neinvestiční přijaté transfery | 59 500 | 57 327 | 73 893 | 79 109 | 95 680 | 163 196 | 113 108 | 99 194 | 101 629 | 97 283 |
Investiční dotace | ||||||||||
Investiční dotace | 11 963 | 4 609 | 6 782 | 37 743 | 62 245 | 25 731 | 61 176 | 23 097 | 16 532 | 68 225 |
Kapitálové příjmy
Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.
Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kapitálové příjmy | ||||||||||
Kapitálové příjmy | 22 015 | 9 501 | 6 023 | 17 889 | 4 487 | 6 868 | 4 423 | 4 635 | 6 027 | 6 439 |
Prodej dlouhodobého majetku | ||||||||||
Prodej dlouhodobého majetku | 21 865 | 9 501 | 6 023 | 17 577 | 4 487 | 6 768 | 4 423 | 2 961 | 5 907 | 6 439 |
Ostatní kapitálové příjmy | ||||||||||
Ostatní kapitálové příjmy | 150 | 0 | 0 | 313 | 0 | 100 | 0 | 1 674 | 120 | 0 |
Struktura výdajů a saldo hospodaření
Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.
Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Výdaje celkem | ||||||||||
Výdaje celkem | 473 310 | 472 851 | 486 469 | 742 433 | 692 842 | 711 289 | 646 843 | 759 748 | 814 522 | 937 858 |
Běžné výdaje | ||||||||||
Běžné výdaje | 373 123 | 359 469 | 413 553 | 492 238 | 484 681 | 536 882 | 499 174 | 587 655 | 642 417 | 667 745 |
Kapitálové výdaje | ||||||||||
Kapitálové výdaje | 100 188 | 113 383 | 72 917 | 250 195 | 208 161 | 174 408 | 147 669 | 172 092 | 172 105 | 270 112 |
Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.
Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.
Dluh a finanční prostředky
Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.
Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.