MENU
Nápověda
V databázi máme 3 502 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Městys Havlíčkova Borová Kraj Vysočina

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 19 68636 45024 81035 01866 89857 32944 20442 40234 57430 070
Daňové příjmy
Daňové příjmy 13 17314 18516 66617 16416 81619 19521 49125 74625 31312 460
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 5 2366 1796 4595 7166 4459 80217 04412 5347 3443 596
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 4815 4541304 1674 3591 2704972871 1955 828
Přijaté transfery
Přijaté transfery 79610 6311 5557 97239 27827 0625 1723 8347228 187

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Havlíčkovy Borové v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 12 55413 61215 25016 56315 65118 12120 55723 41823 81111 526
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 2 9453 3363 8224 3294 0833 7073 8774 6145 0132 391
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 2 9132 9232 8963 3282 7093 9634 5736 0735 4472 112
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 5 3435 9337 1217 4917 4278 85610 38910 92610 9275 316
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 8188498318508368488788581 428836
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 616660475574687792759708
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 474505520518541673153155236162

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,85 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 5 2366 1796 4595 7166 4459 80217 04412 5347 3443 596
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 2 1482 7113 1172 9773 1344 1255 7205 2673 4521 926
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 2 5722 9052 7091 9462 3894 33510 2426 2352 5951 130
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 43338921110
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 5125606317898341 3401 0811 0321 296540

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 79610 6311 5557 97239 27827 0625 1723 8347228 187
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 6869599101 4842 1841 4957221 644569682
Investiční dotace
Investiční dotace 1109 6726456 48737 09425 5664 4502 1901537 505

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 4815 4541304 1674 3591 2704972871 1955 828
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 4555 0431124 1674 3591 2361722871 1955 828
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 27411180034325000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 25 87632 10728 09537 27484 23282 68343 72741 40127 28730 453
Běžné výdaje
Běžné výdaje 12 74012 94516 20814 78016 17522 36617 53220 88422 31511 232
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 13 13619 16211 88722 49468 05760 31826 19420 5174 97219 221

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.