MENU
Nápověda
V databázi máme 3 505 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Hať Moravskoslezský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 35 63041 33348 97052 22765 43059 76558 34270 84170 36840 519
Daňové příjmy
Daňové příjmy 28 21831 69735 50637 95735 37439 90546 54255 03256 19127 591
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 6 5096 6188 6427 9857 83611 46610 4859 6239 9024 959
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 32721 50074032116251 998
Přijaté transfery
Přijaté transfery 8722 9473 3226 21122 2208 3921 3136 0704 2515 971

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Hatě v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 28 03331 29834 79937 13434 97539 35645 95754 33454 74726 812
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 7 0508 0519 04110 0299 4447 8498 96810 78911 5255 487
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 6 8197 0686 9087 7776 3159 14410 69814 32512 6504 905
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 12 37714 32716 99817 51117 31620 44324 28325 76125 40412 343
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 5681 5421 5591 5271 5621 5241 5791 5442 7391 794
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 8485798010194861 5501 8301 904
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 135225214209239302344366600380

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,89 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 6 5096 6188 6427 9857 83611 46610 4859 6239 9024 959
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 5 1815 0025 8396 0085 9186 7315 9196 4757 1084 025
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 9421 1631 3021 1961 0191 0961 3661 4561 633679
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 402130804158132914
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 3474321 4707028593 6343 1921 6781 132241

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 8722 9473 3226 21122 2208 3921 3136 0704 2515 971
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 5981 8911 2692 1717 6094 1219383 3052 9483 823
Investiční dotace
Investiční dotace 2731 0552 0524 04014 6114 2713752 7651 3032 147

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 32721 50074032116251 998
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 3272074032116251 998
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 001 5000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 27 22534 55049 87644 99446 11753 11450 24166 31172 25035 323
Běžné výdaje
Běžné výdaje 21 08124 97833 24030 32635 91040 42342 30240 52352 57823 167
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 6 1439 57216 63614 66810 20712 6917 93925 78819 67212 156

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.