V databázi máme 3 419 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Hať Moravskoslezský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 51 56635 63041 33348 97052 22765 43059 76558 34270 84170 368
Daňové příjmy
Daňové příjmy 26 04828 21831 69735 50637 95735 37439 90546 54255 03256 191
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 4 7656 5096 6188 6427 9857 83611 46610 4859 6239 902
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 13732721 5007403211625
Přijaté transfery
Přijaté transfery 20 6178722 9473 3226 21122 2208 3921 3136 0704 251

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Hatě v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 25 64528 03331 29834 79937 13434 97539 35645 95754 33454 747
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 6 1947 0508 0519 04110 0299 4447 8498 96810 78911 525
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 5 9856 8197 0686 9087 7776 3159 14410 69814 32512 650
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 11 72612 37714 32716 99817 51117 31620 44324 28325 76125 404
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 5521 5681 5421 5591 5271 5621 5241 5791 5442 739
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 878485798010194861 5501 830
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 102135225214209239302344366600

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,68 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 4 7656 5096 6188 6427 9857 83611 46610 4859 6239 902
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 3 5975 1815 0025 8396 0085 9186 7315 9196 4757 108
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 7809421 1631 3021 1961 0191 0961 3661 4561 633
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 334021308041581329
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 3553474321 4707028593 6343 1921 6781 132

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 20 6178722 9473 3226 21122 2208 3921 3136 0704 251
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 1 7035981 8911 2692 1717 6094 1219383 3052 948
Investiční dotace
Investiční dotace 18 9142731 0552 0524 04014 6114 2713752 7651 303

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 13732721 5007403211625
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 137327207403211625
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0001 500000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 39 17127 22534 55049 87644 99446 11753 11450 24166 31172 250
Běžné výdaje
Běžné výdaje 18 83621 08124 97833 24030 32635 91040 42342 30240 52352 578
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 20 3356 1439 57216 63614 66810 20712 6917 93925 78819 672

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.