V databázi máme 3 418 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Hanušovice Olomoucký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 53 37453 58862 65966 85373 48586 39494 34988 78799 365146 063
Daňové příjmy
Daňové příjmy 39 77542 33146 77951 38755 06151 20855 62060 66268 34574 838
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 3 6885 6574 7845 5336 2785 7625 17310 77415 93028 341
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 5453378102822541 0551 2655 0442 060166
Přijaté transfery
Přijaté transfery 9 3675 26310 2869 65111 89228 36932 29212 30713 03042 719

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Hanušovic v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 39 34341 94746 33051 11354 78250 69054 87859 72666 05072 937
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 8 7959 89910 47112 20213 64012 64410 11411 26313 06113 777
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 8 15710 7109 3869 00710 2618 16411 44713 05916 89014 687
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 15 85514 58718 36822 15323 10022 41725 61829 68330 43929 525
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 7661 6001 6091 7672 1811 9291 9692 3022 22011 097
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 8869828881 0114955348632 7553 0023 212
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 3 8844 1685 6094 9735 1055 0024 868664438640

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,68 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 3 6885 6574 7845 5336 2785 7625 17310 77415 93028 341
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 2101 9801 6071 6332 4152 2241 6214 3227 6228 401
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 2 2352 1642 0752 2652 0172 1692 3903 7694 6134 824
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 1811811131064156212
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 1 2251 5021 0931 6231 8331 3571 1562 6803 53814 904

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 9 3675 26310 2869 65111 89228 36932 29212 30713 03042 719
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 6 5224 2775 4845 85610 40318 79214 1499 83012 71941 952
Investiční dotace
Investiční dotace 2 8459864 8023 7951 4889 57718 1432 477311766

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 5453378102822541 0551 2655 0442 060166
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 3193174272822549141 2655 0442 060166
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 22620383001410000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 50 37247 89465 95059 73680 50987 769119 16693 28298 494139 828
Běžné výdaje
Běžné výdaje 40 81642 38447 13551 50359 74454 76467 66775 34280 730110 782
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 9 5565 51018 8158 23320 76533 00451 49917 94017 76329 046

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.