MENU
Nápověda
V databázi máme 3 500 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Haňovice Olomoucký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 9 93111 04619 86232 63812 50612 20816 46412 67814 1737 646
Daňové příjmy
Daňové příjmy 5 6626 6917 3317 4377 0698 4019 22410 33511 0725 439
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 5335435656051 2281 3738758971 5781 118
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 6022 550001 936356220482466
Přijaté transfery
Přijaté transfery 3 1331 26211 96624 5972 2742 0786 1451 3981 2771 084

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Haňovic v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 5 5856 1796 8417 3416 9647 6979 07010 18410 9505 258
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 3311 4421 6561 8461 7541 4421 6871 9822 1971 051
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 1921 2351 2111 3691 1141 5991 9292 5242 318899
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 2 1852 5012 9793 0833 0533 5754 3714 5464 6442 264
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 5906907137207257267117411 297586
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 211819211518287293374379
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 267292264303303338859912078

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,85 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 5335435656051 2281 3738758971 5781 118
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 250216226223182196207262342738
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 87647172597778827937
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 2111111000
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 1952622673089861 0995905521 156342

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 3 1331 26211 96624 5972 2742 0786 1451 3981 2771 084
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 1 9618758471 1091 3977491 1916415991 084
Investiční dotace
Investiční dotace 1 17138711 11923 4888761 3294 9547576780

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 6022 550001 936356220482466
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 6022 550001 93635636242466
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000001852500

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 8 3887 37626 59841 11710 9039 93518 15214 3039 13212 544
Běžné výdaje
Běžné výdaje 6 9626 2016 4446 7227 7277 1127 5907 9498 1026 055
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 1 4261 17520 15434 3963 1762 82310 5626 3541 0306 489

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.