V databázi máme 3 419 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Haňovice Olomoucký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 6 2879 93111 04619 86232 63812 50612 20816 46412 67814 173
Daňové příjmy
Daňové příjmy 5 2315 6626 6917 3317 4377 0698 4019 22410 33511 072
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 4075335435656051 2281 3738758971 578
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 36022 550001 93635622048246
Přijaté transfery
Přijaté transfery 6463 1331 26211 96624 5972 2742 0786 1451 3981 277

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Haňovic v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 5 1445 5856 1796 8417 3416 9647 6979 07010 18410 950
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 1161 3311 4421 6561 8461 7541 4421 6871 9822 197
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 0571 1921 2351 2111 3691 1141 5991 9292 5242 318
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 2 0952 1852 5012 9793 0833 0533 5754 3714 5464 644
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 6265906907137207257267117411 297
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 24211819211518287293374
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 2262672922643033033388599120

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 4075335435656051 2281 3738758971 578
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 174250216226223182196207262342
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 105876471725977788279
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 2211111100
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 1261952622673089861 0995905521 156

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 6463 1331 26211 96624 5972 2742 0786 1451 3981 277
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 6461 9618758471 1091 3977491 191641599
Investiční dotace
Investiční dotace 01 17138711 11923 4888761 3294 954757678

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 36022 550001 93635622048246
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 36022 550001 9363563624246
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000000185250

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 4 7098 3887 37626 59841 11710 9039 93518 15214 3039 132
Běžné výdaje
Běžné výdaje 4 6376 9626 2016 4446 7227 7277 1127 5907 9498 102
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 721 4261 17520 15434 3963 1762 82310 5626 3541 030

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.