V databázi máme 3 418 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Halenkov Zlínský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 37 46440 74841 16744 76963 24257 04754 63866 933109 41774 588
Daňové příjmy
Daňové příjmy 28 79630 23233 42937 24040 17837 67941 77447 44254 62454 856
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 5 3385 6375 6665 3525 6755 6146 4036 3319 07411 166
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 733711364999541737335320
Přijaté transfery
Přijaté transfery 3 2574 5091 9352 12717 38013 6586 04412 78845 3668 546

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Halenkova v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 28 16329 78933 26036 83539 73737 65241 77447 04454 14253 901
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 6 6857 2198 2109 36610 57610 0228 2109 35411 01211 824
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 6 2496 9987 1586 9988 0006 5579 40110 96214 38312 745
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 11 91612 58214 51217 22118 00917 97221 02524 88825 89925 589
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 4701 2351 4491 4931 4901 4881 4251 3491 4702 252
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 16814711815015673123117997929
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 1 6751 6081 8121 6071 5061 5401 590374381563

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,68 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 5 3385 6375 6665 3525 6755 6146 4036 3319 07411 166
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 2 6222 7602 7742 5152 3662 4943 0233 0013 7674 247
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 2 2082 1522 1022 0422 0412 0862 3022 1932 2062 283
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 9722249151883492 2722 251
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 4996537887941 2208849897888282 385

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 3 2574 5091 9352 12717 38013 6586 04412 78845 3668 546
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 1 7421 5411 9352 1273 6035 6043 8523 3543 5961 404
Investiční dotace
Investiční dotace 2 7302 9680013 7778 0542 1919 43441 7707 143

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 733711364999541737335320
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 733711364999541737335320
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 33 23539 96539 12642 91146 42744 27743 21078 514108 10552 762
Běžné výdaje
Běžné výdaje 26 60727 88525 38627 38733 93131 49033 04140 57730 54135 909
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 6 62712 08113 73915 52312 49512 78610 16937 93777 56416 853

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.