V databázi máme 3 419 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Habartice Liberecký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 6 9548 5518 9419 7319 19711 08111 83010 58811 85011 658
Daňové příjmy
Daňové příjmy 5 6106 5147 1607 4997 9247 2338 0418 9009 88210 273
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 5415545716086106245747451 063909
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 060872950125015100
Přijaté transfery
Přijaté transfery 8021 4221 1221 3296643 2123 165927896476

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Habartic v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 5 5856 4737 1227 4927 8967 1938 0258 8839 85810 249
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 1431 5971 6281 8502 0501 8471 5311 6621 9372 135
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 0061 3951 4461 4091 5901 2351 7851 9802 5672 347
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 2 5492 5532 9293 4683 5803 3963 9904 5094 6254 702
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 290287302260296335298311312542
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 19222019192124357351405
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 5776207974873603583986466119

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 5415545716086106245747451 063909
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 303239613839455336169
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 430444429448456426419450458437
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 17171616211131295
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 64618882114158109229242108

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 8021 4221 1221 3296643 2123 165927896476
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 8029281 0928066411 8871 044927896206
Investiční dotace
Investiční dotace 049530523231 3252 12100270

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 060872950125015100
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 06038300125015100
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0049266000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 5 6896 5166 2807 1356 51710 66911 8757 25910 1937 649
Běžné výdaje
Běžné výdaje 4 5915 2906 0035 4726 3168 8767 3047 07910 0327 357
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 1 0971 2262771 6632011 7924 571180162292

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.