MENU
Nápověda
V databázi máme 3 495 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Františkovy Lázně Karlovarský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 121 180127 247134 260160 030153 200166 716186 666270 234257 402125 371
Daňové příjmy
Daňové příjmy 87 47790 46496 047101 98799 675120 252137 830163 181171 59393 691
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 24 89525 83925 20925 79623 69726 28233 90730 95439 20522 935
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 2 8421 1956451931 3161 2238823 8353 734300
Přijaté transfery
Přijaté transfery 5 9659 74912 35932 05428 51218 95914 04872 26442 8698 444

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Františkových Lázní v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 81 30982 48088 37394 03692 109113 356132 758155 603164 81482 984
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 20 40018 57421 05624 11522 23717 89219 67324 74027 05912 939
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 15 24015 42715 21417 43914 00819 92022 37831 63228 52011 062
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 27 94231 29637 42138 45738 44044 56050 91256 70057 20127 838
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 4 7414 6594 5824 6474 5594 4504 7324 6948 2866 511
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 9 3938 9338 7108 7549 70123 13334 34036 90642 50223 783
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 3 5923 5921 3906253 1643 4017239311 245850

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,89 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 24 89525 83925 20925 79623 69726 28233 90730 95439 20522 935
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 5 7556 5357 1476 5915 3365 9756 4097 4098 6814 626
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 13 22111 83012 54211 78611 92511 87611 40911 02713 5596 951
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 2672673073611671 7563 4784 9115 4593 809
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 5 6517 2075 2137 0586 2706 67512 6107 60711 5077 549

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 5 9659 74912 35932 05428 51218 95914 04872 26442 8698 444
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 5 9658 52911 24315 08512 8348 9499 72811 04510 7046 144
Investiční dotace
Investiční dotace 01 2201 11616 96915 67810 0104 32061 22032 1652 300

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 2 8421 1956451931 3161 2238823 8353 734300
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 2 8421 1951561931 3161 2238823 8353 734300
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 004890000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 98 711119 679141 168152 030124 962145 775207 814270 810236 546110 419
Běžné výdaje
Běžné výdaje 96 136110 195107 955122 777115 182120 554150 472161 336165 34985 749
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 2 5759 48433 21329 2539 78025 22157 343109 47571 19824 670

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.