V databázi máme 3 419 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Františkov nad Ploučnicí Ústecký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 5 1396 1345 6166 4847 7087 8276 6557 6359 20711 146
Daňové příjmy
Daňové příjmy 4 0844 2214 5624 9925 3084 9805 5326 6527 7578 573
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 158168234267362283598441483611
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 12037003040469423113
Přijaté transfery
Přijaté transfery 7771 7088201 2241 7342 5644794489451 850

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Františkova nad Ploučnicí v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 3 9524 2214 5624 9235 3084 9805 5326 5467 3238 314
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 8419571 1231 2381 3971 3021 0691 2341 4541 552
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 8849729829291 0618551 2301 4641 9231 700
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 1 7561 7851 9922 2912 3882 3472 7533 3213 4623 414
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 4274264304274264334224674221 364
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 6666710131214210
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 36752931293245474974

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 18,29 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 158168234267362283598441483611
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 29159476138111429190149196
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 127132140150150136132184237242
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 1300000000
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 0191417436376797173

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 7771 7088201 2241 7342 5644794489451 850
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 7776804201 2246257464794486161 345
Investiční dotace
Investiční dotace 01 02840001 1101 81800329504

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 12037003040469423113
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 0370010469423113
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 12000030400000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 4 4217 6575 7366 4095 9406 8276 9405 9369 81310 049
Běžné výdaje
Běžné výdaje 4 3914 9935 4906 0984 8304 6045 0775 9366 5296 827
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 302 6652463111 1102 2231 86303 2853 222

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.