V databázi máme 3 419 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Dynín Jihočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 7 71611 1388 4707 60714 5169 4478 5329 40810 67416 010
Daňové příjmy
Daňové příjmy 5 0939 0045 3455 9616 1907 3356 5777 6588 91513 895
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 3824692 3107905944009487671 5241 699
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 4361 230721457 3717122138000
Přijaté transfery
Přijaté transfery 8064367437113611 000985603235416

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Dynína v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 4 8097 9785 3375 8406 1575 9256 4837 6488 8379 812
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 9939961 1711 3301 4841 5971 1401 3261 6341 811
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 7159279278951 0308571 2171 4782 0281 853
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 1 7761 7001 8812 2032 3182 1742 7233 3493 6423 713
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 1161 1491 1171 1191 0791 0421 1081 1071 1122 004
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 28483424243420270291338
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 1813 15820726922222027611712993

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 18,29 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 3824692 3107905944009487671 5241 699
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 1 2563282 174646338155571389560706
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 75727674747179245234263
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 0011110043100
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 51686070182173298132686630

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 8064367437113611 000985603235416
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 356436564711121800570383235416
Investiční dotace
Investiční dotace 4500179024020041522000

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 4361 230721457 3717122138000
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 4361 230721457 3717122116500
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 000000021500

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 8 5557 0056 5585 22214 99418 8685 97211 8235 98115 578
Běžné výdaje
Běžné výdaje 6 0955 4936 4224 7614 6835 1514 8745 5545 30010 480
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 2 4601 51213546010 31013 7181 0986 2696815 099

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.