MENU
Nápověda
V databázi máme 3 500 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Dymokury Středočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 15 96519 05922 64725 14944 26634 93432 18235 51942 12620 647
Daňové příjmy
Daňové příjmy 12 80914 25516 43818 06317 35319 15621 95524 86126 24214 426
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2 1692 2512 8002 9575 7093 0925 4403 5724 0414 181
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 231 08669731 38303883 8595 1731 178
Přijaté transfery
Přijaté transfery 9641 4683 4033 15619 82112 6854 3993 2276 671862

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Dymokur v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 12 51013 84015 80717 19016 63418 34621 41824 22925 45312 551
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 2 8743 2223 7444 2224 0133 2893 7954 5324 8522 311
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 2 7002 8412 8353 2392 6593 8004 4895 9835 2962 053
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 4 9475 7506 9697 2927 2878 50010 18310 76210 6345 168
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 4231 4301 5651 6392 0152 0772 1052 0993 5781 842
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 4237373140367007018511 016
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 525560658767619644147153242160

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,85 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2 1692 2512 8002 9575 7093 0925 4403 5724 0414 181
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 9171 0691 2411 4291 6691 3261 4001 1301 239637
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 8978841 1281 1411 1421 2191 2841 5021 520524
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 81313181099721
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 3472854183702 8895382 7479331 2803 019

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 9641 4683 4033 15619 82112 6854 3993 2276 671862
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 9641 1682 5341 1971 7662 4263 0112 4773 536417
Investiční dotace
Investiční dotace 03008701 95918 05510 2591 3897503 134446

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 231 08669731 38303883 8595 1731 178
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 231 08669731 35301167054 9751 084
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 00003002723 15419894

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 12 65116 13418 23426 05837 49037 95921 48644 23851 80118 423
Běžné výdaje
Běžné výdaje 10 83413 06015 03912 58412 21415 40119 28517 47119 72811 010
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 1 8173 0743 19513 47425 27522 5582 20126 76732 0737 413

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.