V databázi máme 3 411 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Dubnice Liberecký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 10 31812 35612 15116 05217 22118 64520 32125 57824 80420 404
Daňové příjmy
Daňové příjmy 7 5308 5719 27910 29411 02311 18812 41616 29014 68814 889
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 9802 3471 7642 3531 5161 6502 2673 7014 6204 004
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 25254279501 4541 6353 2672562 06896
Přijaté transfery
Přijaté transfery 5561 3841 0812 4543 2294 1722 3715 3323 4281 415

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Dubnice v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 7 5308 4769 10910 22010 96110 45612 36814 41014 27314 575
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 5802 0602 1392 4622 7562 6312 1502 3792 7452 968
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 6561 8981 9001 8812 1431 7692 5122 8403 6483 266
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 3 2763 4943 8594 6264 8244 8475 6196 4586 5786 553
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 6145956376746356196366896851 149
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 2222291921231 024478481482
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 3824075455585825664271 565137156

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 9802 3471 7642 3531 5161 6502 2673 7014 6204 004
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 1 6792 0401 5272 1471 2931 0291 5902 8963 6172 453
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 195186177156162113338309250268
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 53594546000190510918
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 536114461507339306244365

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 5561 3841 0812 4543 2294 1722 3715 3323 4281 415
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 5565748262 3262 9252 5421 2468851 608613
Investiční dotace
Investiční dotace 08102561283051 6301 1254 4471 820803

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 25254279501 4541 6353 2672562 06896
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 2525427201 4541 6353 2672562 06896
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 000930000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 7 8999 43111 27113 12515 13514 77614 35427 98223 56016 896
Běžné výdaje
Běžné výdaje 7 8998 92011 25712 79915 11012 77112 83425 56517 57612 301
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 051114326252 0061 5202 4175 9854 595

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.