V databázi máme 3 416 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Dubicko Olomoucký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 20 19720 59224 61425 11331 09829 71435 75735 39939 79735 225
Daňové příjmy
Daňové příjmy 11 82013 27614 55516 51317 98717 16718 94422 18325 60226 113
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 4 4573 6523 4735 7503 9323 7066 4134 7275 4255 548
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1 6371 55011463 455021 3104 47883
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2 2832 1146 5862 7045 7238 84010 3997 1794 2933 482

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Dubicka v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 11 82013 10714 19616 18517 73716 75518 79622 18325 17025 655
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 2 6853 2943 5584 1444 7374 4633 7134 2885 0895 470
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 2 6463 0103 0873 0853 5812 9134 2425 0326 6485 905
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 5 2355 5156 2577 5838 0597 9879 48211 41411 96611 854
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 8258378228518358338238528381 518
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 80867789838181421459642
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 349366395432442479455175170267

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 4 4573 6523 4735 7503 9323 7066 4134 7275 4255 548
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 1 5151 6431 5572 2052 3002 2252 5932 5092 8113 100
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 558590594610660612614646660741
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 41120111396470
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 2 3801 4171 3212 9339728683 2051 5701 5591 237

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2 2832 1146 5862 7045 7238 84010 3997 1794 2933 482
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 2 2832 1142 9112 7043 8485 3452 3467102 485972
Investiční dotace
Investiční dotace 43403 67501 8763 4958 0536 4691 8072 509

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1 6371 55011463 455021 3104 47883
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 1 6371 55011463 455021 2694 47883
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 00000004100

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 19 25520 09528 37823 63029 99631 71433 80934 10932 22936 429
Běžné výdaje
Běžné výdaje 13 10915 20616 61418 52119 94619 35022 40516 58921 53820 348
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 6 1474 88911 7635 11010 05112 36411 40417 52110 69216 081

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.