V databázi máme 3 419 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Držovice Olomoucký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 19 37422 09522 96531 31627 19946 34328 66928 35634 11336 281
Daňové příjmy
Daňové příjmy 18 05320 32721 43922 52224 40423 86424 11626 62930 70233 410
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 8921 2391 0432 3518231 0209611 0421 8161 995
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 8935538775905422036165
Přijaté transfery
Přijaté transfery 3404944315 5661 38121 4063 5904821 589711

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Držovic v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 17 93020 14021 19122 30623 77823 65423 92226 46530 41133 145
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 3 3324 3294 1674 7305 3655 0704 2254 8895 9546 726
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 3 0223 4503 5183 3653 8933 2054 6805 5817 6017 093
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 5 9756 3197 0788 2878 7618 78310 45912 65513 65614 193
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 2 0382 0952 1352 0912 0972 1342 1112 1232 1693 949
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 36233929483534673702784
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 3 5273 9234 2543 8033 6154 4262 413544328400

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 8921 2391 0432 3518231 0209611 0421 8161 995
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 62982441 351113171110171187298
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 644740612866477624507546846446
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 16223324511181
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 1723991841312302232993247821 070

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 3404944315 5661 38121 4063 5904821 589711
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 3404944312 4343892 3831 9144821 161511
Investiční dotace
Investiční dotace 0003 13299219 0231 6760428200

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 8935538775905422036165
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 8935538775905422036165
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 21 76817 6899 76823 27330 17065 89032 46029 02527 09242 253
Běžné výdaje
Běžné výdaje 17 65613 1409 22713 00412 40813 98316 17018 92321 42322 854
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 4 1124 54954010 26917 76251 90616 29010 1025 66919 399

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.