V databázi máme 3 453 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Druztová Plzeňský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 13 82711 86115 15015 72015 74116 18018 03719 63022 39823 417
Daňové příjmy
Daňové příjmy 7 4888 4709 19810 85311 42711 09213 05014 41916 30616 396
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 6341 6862 0262 5672 5632 9453 2653 9585 0525 566
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 9931312 00134557439464505180
Přijaté transfery
Přijaté transfery 3 7131 5731 9252 2661 1951 7031 2587481 0211 455

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Druztové v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 7 2227 8168 8499 92710 88410 64012 00113 80015 51315 512
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 6771 9492 2022 5152 8462 7342 2862 5683 0123 220
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 6321 7851 9491 9162 2001 8202 6523 0533 9923 531
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 3 1443 3713 9474 7324 9524 9855 9286 9367 1907 090
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 292250282282282283290307293521
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 22252424232325837924998
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 456437446458582796820100102153

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 6341 6862 0262 5672 5632 9453 2653 9585 0525 566
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 9179671 2101 4511 6932 0442 3162 7113 2323 303
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 5385986616627446978097911 0931 047
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 10011111452753
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 179121155454125203139455276463

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 3 7131 5731 9252 2661 1951 7031 2587481 0211 455
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 3816166451 2617951 373771748371777
Investiční dotace
Investiční dotace 3 3319571 2801 0054003304870650678

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 9931312 00134557439464505180
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 9931312 00134557439464485180
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 00000002000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 9 79014 62410 96616 02313 51411 75316 71614 53615 22116 168
Běžné výdaje
Běžné výdaje 5 5877 4908 0429 61110 0329 05912 56812 30612 14314 645
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 4 2047 1342 9246 4123 4822 6944 1482 2303 0781 523

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.