MENU
Nápověda
V databázi máme 3 494 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Doubravčice Středočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 23 07929 85546 22123 08643 94038 32138 98132 35645 43318 602
Daňové příjmy
Daňové příjmy 10 15411 08912 76014 11814 70420 17222 64927 53530 68016 393
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 8434 27011 7724 6756 0601 0468091 2831 7931 618
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 2 9295 3554112842 8013 0572 391690919433
Přijaté transfery
Přijaté transfery 8 1529 14121 2774 00920 37514 04713 1322 84812 042158

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Doubravčic v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 9 58911 04212 55813 97114 66618 99121 56827 33630 68016 393
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 8261 9942 4383 1263 1242 8473 5504 7825 5542 656
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 6821 7721 8472 3672 0443 2674 1946 2916 0112 334
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 2 8753 5864 5315 3175 5867 2809 47511 23912 0135 873
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 8632 0082 0822 2422 3912 4082 5302 8844 7163 355
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 8591 1251 0631003061 9491 5981 8722 0621 975
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 4845575968201 2151 241222268323199

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,85 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 8434 27011 7724 6756 0601 0468091 2831 7931 618
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 28711691421416889448185228
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 19122059151631471311237460949
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 1110000000
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 1 6233 97911 0114 0175 6049074085971 148442

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 8 1529 14121 2774 00920 37514 04713 1322 84812 042158
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 1251331701 0091 3392 380327745354158
Investiční dotace
Investiční dotace 8 0279 00821 1073 00019 03611 66612 8052 10411 6880

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 2 9295 3554112842 8013 0572 391690919433
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 2 9045 3554112841 8511 107991140469283
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 250009501 9501 400550450150

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 19 51233 35640 15627 97250 55645 19238 65463 27536 63921 899
Běžné výdaje
Běžné výdaje 5 9933 8018 76412 36312 10913 69613 47924 20020 92411 069
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 13 51929 55531 39115 60938 44731 49625 17539 07515 71510 830

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.