V databázi máme 3 419 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Domažlice Plzeňský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 346 616328 470341 827376 801427 036418 217423 565504 354514 390525 612
Daňové příjmy
Daňové příjmy 183 428177 584196 235209 529216 766204 134223 228253 575292 661302 549
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 80 73774 82364 57558 76783 54464 13471 89688 023101 292108 817
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 20 3067 2329 92627 5525 4189 02710 81111 8031 1233 789
Přijaté transfery
Přijaté transfery 62 14568 83171 09180 952121 307140 921117 630150 953119 314110 456

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Domažlic v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 155 942152 736162 391183 077195 582182 114202 320230 049262 082268 504
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 32 72437 16240 05146 10551 58648 33339 23743 68752 37057 070
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 27 84531 33832 35732 28336 66829 57242 52948 51064 71257 957
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 54 24657 97265 60379 36182 55581 12995 100110 271116 399116 286
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 8 6287 7778 6838 2338 5378 4298 5408 7468 71415 616
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 10 69710 37910 12811 25010 4457 9759 54416 85317 79718 485
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 21 8018 1085 5695 8445 7916 6767 3711 9832 0903 089

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 17,38 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 80 73774 82364 57558 76783 54464 13471 89688 023101 292108 817
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 9 4429 3929 2884 0523 6123 5345 0705 4345 6076 928
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 52 73454 11741 81445 43655 90842 33747 72660 45468 86365 833
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 16362911321153 3516 7153 5042 000
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 18 54411 27813 4449 16623 81418 25815 74915 41923 31834 056

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 62 14568 83171 09180 952121 307140 921117 630150 953119 314110 456
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 52 10061 49060 73569 19096 15495 971116 31983 03599 050105 954
Investiční dotace
Investiční dotace 22 2277 34110 35511 76225 15344 9501 31167 91820 2644 502

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 20 3067 2329 92627 5525 4189 02710 81111 8031 1233 789
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 20 3067 2329 92627 0825 4189 02710 38811 8031 1233 606
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0004700042300183

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 296 777263 883329 112357 719632 367427 681427 338420 826439 081471 323
Běžné výdaje
Běžné výdaje 208 584220 767245 464240 192202 860275 199302 335314 862389 069404 307
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 88 19343 11683 648117 527429 507152 482125 003105 96450 01267 016

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.