V databázi máme 3 416 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Domašov u Šternberka Olomoucký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 11 2599 7549 01631 21913 26413 0568 43617 08612 79612 253
Daňové příjmy
Daňové příjmy 4 8674 7224 9415 3656 0475 5726 3867 5109 1388 327
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 4 1773 4132 9254 5862 9141 6049552 2781 9211 876
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 6913011621191172316 13249818
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 5231 5881 03521 2474 2845 7638641 1671 6881 233

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Domašova u Šternberka v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 4 3014 3204 8785 3225 8865 4946 2347 2157 9368 024
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 9821 0081 1401 2951 4761 3961 1631 3081 5431 655
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 8599609979821 1289201 3391 5422 0291 812
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 1 7041 7612 0192 4162 5402 5222 9933 5033 6533 636
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 603418547444488422491622442604
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 17232122191824184218236
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 136151154162234216224565281

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 14,67 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 4 1773 4132 9254 5862 9141 6049552 2781 9211 876
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 4 1223 2672 7744 3622 4969055691 5111 4061 210
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 29110591818724411971165158
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 10000100042
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 24369243330455267695350465

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 5231 5881 03521 2474 2845 7638641 1671 6881 233
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 4284726046839862 6198644501 160648
Investiční dotace
Investiční dotace 1 0951 11643020 5643 2973 1440717528584

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 6913011621191172316 13249818
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 691460211922316 1324918
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0265600115000800

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 15 63811 0588 67042 70625 56412 3006 83815 54910 6199 664
Běžné výdaje
Běžné výdaje 8 2427 9176 5998 8048 1267 2466 3417 3217 5197 241
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 7 3963 1422 07133 90217 4385 0544978 2273 1002 423

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.