MENU
Nápověda
V databázi máme 3 505 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Domašov u Šternberka Olomoucký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 9 7549 01631 21913 26413 0568 43617 08612 79612 2535 670
Daňové příjmy
Daňové příjmy 4 7224 9415 3656 0475 5726 3867 5109 1388 3274 230
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 3 4132 9254 5862 9141 6049552 2781 9211 876921
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 3011621191172316 132498185
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 5881 03521 2474 2845 7638641 1671 6881 233514

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Domašova u Šternberka v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 4 3204 8785 3225 8865 4946 2347 2157 9368 0243 932
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 0081 1401 2951 4761 3961 1631 3081 5431 655788
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 9609979821 1289201 3391 5422 0291 812703
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 1 7612 0192 4162 5402 5222 9933 5033 6533 6361 769
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 418547444488422491622442604477
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 232122191824184218236142
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 15115416223421622456528154

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 14,98 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 3 4132 9254 5862 9141 6049552 2781 9211 876921
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 3 2672 7744 3622 4969055691 5111 4061 210619
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 11059181872441197116515829
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 000010004229
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 369243330455267695350465244

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 5881 03521 2474 2845 7638641 1671 6881 233514
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 4726046839862 6198644501 160648234
Investiční dotace
Investiční dotace 1 11643020 5643 2973 1440717528584280

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 3011621191172316 132498185
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 460211922316 13249185
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 2656001150008000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 11 0588 67042 70625 56412 3006 83815 54910 6199 6645 097
Běžné výdaje
Běžné výdaje 7 9176 5998 8048 1267 2466 3417 3217 5197 2413 751
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 3 1422 07133 90217 4385 0544978 2273 1002 4231 347

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.