V databázi máme 3 419 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Domašov nad Bystřicí Olomoucký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 14 44123 54815 28011 70910 53511 68210 50616 28012 64113 017
Daňové příjmy
Daňové příjmy 5 4647 1949 5647 1237 9127 1467 8899 32410 46610 623
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 7 31415 7753 7692 5721 1451 0649081 1681 3141 605
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 04003982358916862 44810460
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 6635391 9471 6161 2442 5811 0223 340852328

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Domašova nad Bystřicí v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 5 4646 0046 5617 1237 5227 1467 8899 32410 46610 623
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 2171 3761 6371 8222 0051 9051 5501 7972 1132 271
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 2551 4461 4521 3891 5521 2731 8022 1422 7972 491
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 2 4882 6482 9463 4213 4963 4894 0314 8575 0385 000
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 327336344336342348363373361632
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 24172121191619201916
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 153181161134108116125136138213

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 7 31415 7753 7692 5721 1451 0649081 1681 3141 605
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 6 98715 3973 4081 912697553425469532507
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 303322357302435510482552540866
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 0010001011
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 255533571211147242232

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 6635391 9471 6161 2442 5811 0223 340852328
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 9115391 9471 6161 2011 9031 022931852244
Investiční dotace
Investiční dotace 7520004367802 408084

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 04003982358916862 44810460
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 04003982358916862 44810460
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 10 77014 43712 89814 74610 9358 98310 12714 19311 49120 120
Běžné výdaje
Běžné výdaje 9 24114 28612 6789 2588 2397 7529 0609 6199 4188 468
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 1 5281512205 4882 6961 2311 0674 5742 07311 652

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.