MENU
Nápověda
V databázi máme 3 502 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Dolní Žandov Karlovarský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 26 31122 95625 79328 92628 72328 48033 97136 58434 67321 874
Daňové příjmy
Daňové příjmy 16 60518 14119 97221 83620 59122 91226 09129 53830 45914 179
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 7 7272 3882 6482 5451 0821 8574 7072 7921 2941 765
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 3093082791021 7211 1421 16693336399
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 6702 1182 8944 4435 3292 5692 0073 3202 5585 830

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Dolního Žandova v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 16 60518 14119 97221 83620 59122 91226 09129 53830 45914 179
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 3 9634 4295 0345 8575 4844 5155 0275 9446 2892 993
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 3 8973 9353 8714 5063 3365 2705 9987 8906 8982 674
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 7 0577 9859 52310 14110 40611 78513 63514 20513 8626 730
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 2241 1541 1571 1331 1261 0921 1601 1921 9881 018
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 7070947710076781061 125560
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 394567293122139174193201299205

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,85 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 7 7272 3882 6482 5451 0821 8574 7072 7921 2941 765
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 1 4051 3761 3941 3715191 0191 1211 592910432
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 407426470467305316285291231125
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 2323242544212 30230231
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 5 8925637606812551019996081501 206

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 6702 1182 8944 4435 3292 5692 0073 3202 5585 830
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 1 5911 7192 0323 6015 0798832 0072 949958539
Investiční dotace
Investiční dotace 793998628422501 68703711 6005 292

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 3093082791021 7211 1421 16693336399
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 3093082791021 7211 1421 16693336399
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 16 34515 65517 08423 18120 40729 89841 69323 15432 35631 225
Běžné výdaje
Běžné výdaje 15 18315 18615 45720 74416 92314 78427 33222 36522 37510 991
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 1 1624691 6272 4373 48415 11414 3617889 98120 234

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.