V databázi máme 3 411 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Dolní Studénky Olomoucký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 23 29117 21219 52425 63134 23754 71529 66732 20447 96943 405
Daňové příjmy
Daňové příjmy 13 39914 85515 70417 68519 58318 30521 00724 48827 81428 357
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2 0881 9232 7822 2733 9922 9284 7922 7304 2236 967
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 0022831706067630
Přijaté transfery
Přijaté transfery 7 8044341 0175 66610 34533 4823 8084 91815 8698 081

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Dolních Studének v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 13 28214 73315 63817 60319 37618 18920 66924 17827 59728 119
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 3 2304 0273 8184 4015 0454 7463 9404 5385 4355 911
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 2 4273 2273 3983 3633 8963 1674 5755 4047 1966 469
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 5 9935 9126 8768 2718 7698 68410 22912 25912 94612 976
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 6686776816977217137087417201 298
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 14311599766256651 0401 0361 164
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 8217757657958838221 152196262301

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2 0881 9232 7822 2733 9922 9284 7922 7304 2236 967
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 1 8021 6632 5032 0629732 2863 9561 7343 3904 673
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 191192219158107109442802767805
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 1222110010
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 956658502 911533394194661 488

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 7 8044341 0175 66610 34533 4823 8084 91815 8698 081
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 1 1943931 0172 6245082 9771 4294 4011 6991 982
Investiční dotace
Investiční dotace 8 2634203 0419 83730 5052 37951714 1706 098

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 0022831706067630
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 0022831700730
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000006060600

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 16 01415 55317 33428 10848 93156 86736 49824 63444 37241 485
Běžné výdaje
Běžné výdaje 10 96410 53113 18416 01717 66018 20524 86321 99823 55628 280
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 5 0505 0224 15112 09131 27138 66211 6352 63620 81713 206

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.