MENU
Nápověda
V databázi máme 3 498 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Dolní Slivno Středočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 9 04117 26619 71613 03110 07315 33012 59816 65319 2598 291
Daňové příjmy
Daňové příjmy 5 9056 3619 0198 3378 0138 93410 78912 45313 5076 587
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 8163865126567301 7591 0249641 208584
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 465 3933 35432491115001
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2 2735 1266 8314 0351 0814 5267803 2364 5431 120

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Dolního Slivna v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 5 8386 2807 2838 0347 8388 76410 39412 29713 3756 426
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 2921 3651 6351 9041 8681 5711 8552 3262 6021 244
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 1471 2011 2411 4671 2421 8132 1963 0532 7961 085
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 2 1032 4323 0473 2993 3984 0524 9755 4785 6032 730
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 0501 0431 1231 0931 0871 0721 0751 1541 9721 076
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 1314131474206209277205
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 233226225257236251877812486

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 14,98 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 8163865126567301 7591 0249641 208584
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 711001152572291 301445389533316
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 111134153270284289339378400165
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 1115221717464637370
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 622137221112200124194160239103

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2 2735 1266 8314 0351 0814 5267803 2364 5431 120
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 1 7241 1461 2602 4521 0811 1067802 0712 723683
Investiční dotace
Investiční dotace 5493 9805 5711 58303 42001 1651 820437

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 465 3933 35432491115001
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 425 3933 35432491115001
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 4000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 9 62518 07421 34610 52612 60210 85813 12816 48919 5817 927
Běžné výdaje
Běžné výdaje 7 9245 1649 0438 6467 8429 12211 00813 41012 2687 350
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 1 70112 90912 3031 8804 7601 7362 1203 0797 313577

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.