V databázi máme 3 419 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Dolní Přím Královéhradecký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 11 02314 07111 66912 39514 26914 45415 69024 13919 47520 556
Daňové příjmy
Daňové příjmy 7 6418 4549 01410 00211 06210 81012 29714 76716 41616 974
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 7212 3031 9082 0382 0372 2922 4232 3482 6822 419
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 256356663064112103172015
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 4052 9596823241 1061 2398667 0073571 147

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Dolního Přímu v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 7 4988 2788 9509 81410 58410 17611 56014 15315 75616 349
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 7581 9442 1302 3742 6922 5752 1942 4942 9763 179
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 5311 7951 8501 7752 0401 6932 5212 9513 9173 463
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 3 0553 2993 7494 3724 5914 6375 6306 6997 0486 954
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 0891 1571 1441 2311 1921 1951 1131 1761 1862 071
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 36151211131313518529530
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 29696551556489316100150

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 7212 3031 9082 0382 0372 2922 4232 3482 6822 419
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 1 0481 5161 1211 2261 1881 3021 2841 2191 4571 199
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 509634644613675828903845838803
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 11141313131313134413
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 154139129186161149223271344404

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 4052 9596823241 1061 2398667 0073571 147
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 1 4051982143241 1061 2395961 968357569
Investiční dotace
Investiční dotace 02 7614680002705 0390579

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 256356663064112103172015
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 256356663064112103172015
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 9 41813 2149 90311 23213 88111 71816 23924 95817 21115 230
Běžné výdaje
Běžné výdaje 9 0738 6967 75510 40811 67010 30213 88513 77315 95113 978
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 3444 5172 1498232 2111 4172 35511 1851 2611 252

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.