MENU
Nápověda
V databázi máme 3 500 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Dolní Město Kraj Vysočina

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 19 95420 64727 11424 43248 34050 28833 49446 36144 07620 066
Daňové příjmy
Daňové příjmy 11 64912 86814 26315 50214 50016 76020 15422 77623 17912 070
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 3 2744 1402 9103 9706 0039 4899 8429 6556 7843 379
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1 8144863 4003542699632 2820503432
Přijaté transfery
Přijaté transfery 3 2173 1536 5404 60727 56823 0761 21613 93013 6104 185

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Dolního Města v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 10 99812 10713 44714 45313 73415 63918 23820 61521 43310 873
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 2 5602 9203 3223 7243 5172 9723 3984 0274 4202 110
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 2 4742 5232 4742 8182 2943 3923 9765 2394 7601 847
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 4 5365 1176 0886 3446 2917 5789 0269 4319 5424 647
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 7787668087807737898307771 3911 049
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 3839333552618289491 0721 051
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 612742722753806847179192247169

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,85 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 3 2744 1402 9103 9706 0039 4899 8429 6556 7843 379
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 9621 0681 1211 2091 5081 7091 8232 2022 6861 388
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 1 9842 8561 6232 6464 2767 7067 8657 0232 7591 922
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 111100021659129
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 3282151651152197315321574840

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 3 2173 1536 5404 60727 56823 0761 21613 93013 6104 185
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 3621 0291 5455455 9771 2958701 7801 0231 091
Investiční dotace
Investiční dotace 2 8562 1244 9954 06221 59121 78134612 15012 5873 094

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1 8144863 4003542699632 2820503432
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 1 7814863 4003542699632 2820503432
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 33000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 18 50719 81330 46621 92241 90842 23820 01663 06158 87613 356
Běžné výdaje
Běžné výdaje 9 34210 76013 8278 85816 76412 64912 99919 47619 7399 545
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 9 1649 05316 63913 06425 14429 5897 01743 58539 1373 811

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.