V databázi máme 3 411 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Dolní Lukavice Plzeňský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 14 56733 47122 98721 23323 85425 04022 75128 59234 38639 622
Daňové příjmy
Daňové příjmy 11 21612 96914 06916 02017 23716 72918 54821 86325 90627 084
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 3953 4753 0962 2262 5233 3591 9894 2523 0112 648
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 6951 2381 145375729273501650501
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 26215 7904 6782 6123 3654 6802 1642 3115 4699 388

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Dolní Lukavice v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 10 96312 51213 51715 06416 69116 04618 11521 51825 41426 137
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 2 4042 9143 0923 5774 1653 9783 3153 8604 7425 135
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 2 3042 6412 7222 7163 2062 6433 8494 6026 2845 621
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 4 4194 8365 5166 6787 2137 2428 60310 43311 28811 279
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 1371 2101 2801 2111 1691 2251 1911 2701 3092 285
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 37191444948631221 1981 4351 564
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 6627198618328908951 035155357253

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 3953 4753 0962 2262 5233 3591 9894 2523 0112 648
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 4482 2322 0339911 2922 1858141 3331 193960
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 7775457068978407688699209741 069
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 228333346471830
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 1476903543343884023021 352660620

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 26215 7904 6782 6123 3654 6802 1642 3115 4699 388
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 9788401 1977042 5653 3202 1641 0632 1341 449
Investiční dotace
Investiční dotace 28414 9503 4811 9088001 36001 2483 3357 939

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 6951 2381 145375729273501650501
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 6951 2381 14537572997501650501
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 000001760000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 11 92733 90824 60019 52816 35623 85517 62515 78215 70116 117
Běžné výdaje
Běžné výdaje 8 2559 32011 55011 87012 80212 17712 70412 47014 93614 660
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 3 67224 58813 0507 6583 55411 6784 9213 3127651 457

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.