V databázi máme 3 411 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Dolní Hořice Jihočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 17 57015 10616 76822 73820 23920 11334 90328 77224 45226 450
Daňové příjmy
Daňové příjmy 10 60311 30412 59113 70414 85014 17515 59619 22420 41020 971
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2 3731 7732 4042 2202 9943 39012 3265 5382 6703 604
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 14320217294193627761
Přijaté transfery
Přijaté transfery 4 5811 7091 7716 7972 1012 5306 9443 9821 2961 875

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Dolních Hořic v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 10 40611 03012 31613 37914 58513 74515 41617 57519 86020 564
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 2 0412 3762 8883 1943 6493 4182 8283 1933 7994 064
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 2 1952 4342 5342 4162 8032 2673 2753 7865 0224 445
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 4 3634 4655 1315 9526 3086 2187 3228 6009 0378 925
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 4071 3761 3631 4031 3881 3641 4701 4601 4252 414
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 44191819201939413448505
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 356361382394417459482123129210

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 20,93 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2 3731 7732 4042 2202 9943 39012 3265 5382 6703 604
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 1 4311 0701 0501 3562 1272 67311 4013 9118591 478
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 555591556547564535475518685620
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 192269919618371264584598933
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 19511098121119111186525528573

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 4 5811 7091 7716 7972 1012 5306 9443 9821 2961 875
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 1 7121 4671 7711 5061 7512 5306 9441 4381 0271 703
Investiční dotace
Investiční dotace 2 86924205 291350002 544268172

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 14320217294193627761
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 14320217294193627761
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 17 88915 81919 39923 70312 28715 02122 63324 00517 54721 734
Běžné výdaje
Běžné výdaje 8 39413 77913 96512 8209 17613 41921 42914 65815 32214 257
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 9 4962 0405 43410 8833 1111 6031 2059 3472 2257 476

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.