MENU
Nápověda
V databázi máme 3 500 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Městys Dolní Bukovsko Jihočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 35 45833 87040 07740 49644 95146 69865 86565 17955 55630 413
Daňové příjmy
Daňové příjmy 23 80026 02629 01831 38729 56833 20936 65541 33943 16421 640
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 9 1205 5355 3275 7596 5466 46313 35510 40410 9656 513
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1804004424059543 5257 131050
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2 3581 9105 7293 3098 4336 07312 3316 3061 4272 210

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Dolního Bukovska v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 23 49525 86829 01030 99829 14932 76636 18940 72742 50420 875
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 5 3406 0797 0307 8567 3436 1266 6527 8908 4604 037
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 5 0805 2565 2275 9264 7816 9587 74810 2299 0563 512
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 9 30610 64812 85213 34313 11515 55217 63818 41018 1858 838
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 2 5922 6592 6992 6432 6382 7622 6772 7154 9552 740
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 9681607074751 1281 1451 3611 349
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 1 0811 1451 1421 1601 1971 294346339486399

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,85 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 9 1205 5355 3275 7596 5466 46313 35510 40410 9656 513
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 4 0362 7762 8922 9713 1333 94710 6016 0837 1674 520
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 2 0182 0641 9782 2302 3592 2682 3283 1602 9441 854
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 1398577146400
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 3 0536854485541 0472412791 158854139

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2 3581 9105 7293 3098 4336 07312 3316 3061 4272 210
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 9261 6234 0289984 5611 3463 6651 3061 3971 362
Investiční dotace
Investiční dotace 1 4322861 7012 3103 8724 7278 6655 00030848

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1804004424059543 5257 131050
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 4004424051223 4956 951050
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 1404000008323018000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 29 61529 81656 22529 96041 91650 55688 91773 77747 56937 892
Běžné výdaje
Běžné výdaje 19 68323 29125 77925 22726 18326 26932 75131 35042 21124 209
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 9 9326 52530 4464 73315 73324 28756 16642 4275 35813 683

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.