V databázi máme 3 411 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Dolní Břežany Středočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 166 34399 020154 763113 616138 632152 443177 532156 326160 229159 149
Daňové příjmy
Daňové příjmy 49 93455 56858 15273 54874 72673 13685 13398 363112 943118 347
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 9 3459 7489 58014 43517 28617 61117 36825 74831 22030 783
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 9 0342 2823 4903 9392 19212 26821 2255315212 380
Přijaté transfery
Přijaté transfery 98 03031 42383 54121 69444 42949 42953 80631 68415 5447 639

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Dolních Břežan v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 46 99452 58256 36271 30071 90969 63779 82793 063108 704112 934
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 10 82812 60412 96715 47617 73217 25414 65516 65420 40222 377
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 9 18410 68311 03611 29513 26111 08616 46419 18826 21723 670
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 17 05419 55422 36127 73229 83830 35136 77843 56747 08947 468
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 4 8374 7754 8455 0114 9235 1595 0065 2565 4389 858
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 1 2991 1001 1257 4661 7411 0331 2107 7328 2698 089
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 3 7923 8664 0284 3204 4144 7545 7126651 2891 473

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,68 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 9 3459 7489 58014 43517 28617 61117 36825 74831 22030 783
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 1 8291 3691 2251 5521 8791 2782 3442 7192 3642 438
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 5 4416 4757 18510 76912 43014 50313 67916 84823 02622 621
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 5445106524274 1443 7683 273
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 2 0701 8601 1652 1042 9121 8061 3182 0372 0622 451

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 98 03031 42383 54121 69444 42949 42953 80631 68415 5447 639
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 4 1332 2993 8574 2154 08220 2216 9715 3309 6223 499
Investiční dotace
Investiční dotace 130 26134 17879 68417 47940 34729 20746 83526 3535 9224 140

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 9 0342 2823 4903 9392 19212 26821 2255315212 380
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 8 8892 2823 1561 9402 13212 21820 957531521480
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 14503341 9996050268001 900

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 234 40794 397171 918105 289157 590131 975210 464107 596161 737133 778
Běžné výdaje
Běžné výdaje 36 28543 68317 64247 01552 94459 22573 85785 707105 547100 303
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 198 12250 715154 27558 274104 64672 750136 60821 88956 19033 475

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.