MENU
Nápověda
V databázi máme 3 498 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Dolní Bousov Středočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 61 28859 41983 48368 66866 58071 48476 05078 89890 37452 784
Daňové příjmy
Daňové příjmy 37 63042 87847 54050 22447 66551 66558 98567 62170 21435 585
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 5 6015 5974 8233 9663 9683 8185 2327 7807 0393 312
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 14 7767 46915 8702 4873 4421 2113147621 315187
Přijaté transfery
Přijaté transfery 3 2823 47515 25111 99011 50514 79011 5192 73711 80613 700

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Dolního Bousova v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 34 00938 13743 24946 84944 56549 72357 37466 21768 72833 847
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 8 1568 91510 53511 87311 3469 44810 73413 02314 2216 779
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 7 5417 7817 7429 1117 53510 94312 71917 22415 5456 029
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 13 36615 69319 34320 50620 64124 46228 88230 95331 17415 174
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 9842 0382 0302 1672 1872 3482 2922 3434 0472 957
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 4034813652712342312 1502 1282 8672 130
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 2 5603 2293 2342 9202 6222 291597547874778

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,89 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 5 6015 5974 8233 9663 9683 8185 2327 7807 0393 312
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 1 8351 5411 4511 0699511 1881 4661 8771 686714
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 3 1953 2322 6992 2462 0952 1082 9023 2363 0751 909
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 233332371 212904233
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 5698216696489195198261 4541 374456

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 3 2823 47515 25111 99011 50514 79011 5192 73711 80613 700
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 2 8343 4753 9535 8186 8974 7843 4882 7373 6658 087
Investiční dotace
Investiční dotace 5 615011 2986 1724 60710 0068 03108 1415 613

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 14 7767 46915 8702 4873 4421 2113147621 315187
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 14 7767 46915 8702 4873 3421 2113142621 315187
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 00001000050000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 50 70550 42490 18963 58166 07074 34166 31770 13795 68640 840
Běžné výdaje
Běžné výdaje 35 64235 66937 42439 65438 96436 67139 09245 35155 59826 839
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 15 06414 75552 76423 92727 10637 67027 22524 78640 08814 001

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.