MENU
Nápověda
V databázi máme 3 506 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Dolany Plzeňský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 17 28519 21723 23322 42222 71222 10726 63230 95631 43617 871
Daňové příjmy
Daňové příjmy 12 25413 37514 63916 26315 34016 97919 94023 32822 54111 644
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 3 6853 3453 6252 6642 2083 0432 7793 7842 8412 123
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 162323 4852 7821 9199063 02205170
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 3302 2641 4847133 2451 1808923 8445 5384 104

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Dolan v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 11 58212 89914 28615 47614 55116 20619 16621 88021 81211 034
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 2 7283 0823 4833 9363 6773 0593 5474 2374 4542 122
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 2 5602 7172 6423 0152 4373 5244 1955 5734 8121 865
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 4 7705 5046 5036 8246 6877 8799 51410 0289 6784 693
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 0219969941 0631 0631 0261 0201 0201 7771 308
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 26242824252918595719548
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 476576636615663689871427372498

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,85 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 3 6853 3453 6252 6642 2083 0432 7793 7842 8412 123
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 3 2222 8613 0422 3071 7162 7692 5402 7492 029563
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 293414476296246229207199420721
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 11111117172710
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 16969106602444430120120839

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 3302 2641 4847133 2451 1808923 8445 5384 104
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 1 0495241 0347133 2451 144861844538129
Investiční dotace
Investiční dotace 2811 7404500036303 0005 0003 975

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 162323 4852 7821 9199063 02205170
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 162323 4852 5771 9199063 02205170
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 000205000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 10 96625 18616 49520 04121 63420 86923 17527 33154 01018 379
Běžné výdaje
Běžné výdaje 9 44310 88413 55313 21212 81513 31113 74914 84913 1937 098
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 1 52314 3022 9436 8298 8197 5589 42612 48240 81711 281

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.