V databázi máme 3 411 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Doksy Liberecký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 118 603119 743130 639152 177185 310189 761193 723235 059196 036201 386
Daňové příjmy
Daňové příjmy 82 11686 42092 481101 374109 677104 320111 179135 877145 395145 401
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 14 51915 53713 80118 64315 78016 36222 43519 02322 77221 024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 4 0403 5142 0875 35810 15120 50933 41219 1733 35610 289
Přijaté transfery
Přijaté transfery 17 92814 27222 27026 80249 70348 57026 69760 98724 51224 672

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Doks v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 72 93778 67485 65194 640103 09797 107105 901123 181137 256138 572
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 14 14815 82517 58420 18822 68821 17917 38719 44523 22224 631
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 13 32215 09515 35615 17717 36713 93619 96322 88130 51026 620
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 26 34227 66231 14537 32739 09438 24544 64551 99754 88153 504
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 8 7748 8868 8559 6039 0858 8418 9678 9369 52017 179
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 4 2364 4244 5495 3465 1935 3096 14610 30710 25811 928
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 6 1166 7818 1626 9999 6699 5978 7939 6148 8664 710

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,68 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 14 51915 53713 80118 64315 78016 36222 43519 02322 77221 024
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 1 2341 5971 4741 8522 5581 6748 9113 8355 3174 266
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 9 77410 8329 3019 1179 6558 81011 32810 73510 39210 209
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 307287134414343350694915 4315 165
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 3 2042 8202 8927 2603 2235 5292 1273 9621 6321 383

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 17 92814 27222 27026 80249 70348 57026 69760 98724 51224 672
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 12 80111 79012 21118 78816 83126 24723 08419 13621 86015 765
Investiční dotace
Investiční dotace 5 1262 48210 0608 01432 87222 3233 61341 8512 6528 907

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 4 0403 5142 0875 35810 15120 50933 41219 1733 35610 289
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 3 1743 4831 6104 9709 2429 35933 41219 1063 35610 099
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 8663147738890911 1500660190

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 113 591117 632136 671151 354209 229162 279182 345203 286191 529200 967
Běžné výdaje
Běžné výdaje 81 04179 31385 92492 983109 105109 846113 289131 746136 259138 431
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 32 55138 31950 74758 371100 12452 43369 05671 54055 27062 536

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.