MENU
Nápověda
V databázi máme 3 495 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Dobšice Jihomoravský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 35 87740 37543 76655 67754 19548 80557 93857 52673 54033 503
Daňové příjmy
Daňové příjmy 27 02329 48132 67835 25234 32937 02839 48345 62345 40226 291
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 7 5058 1618 4228 2527 7137 2109 6299 3699 9205 956
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 125411 3259 4747 2222 0836 9713617 46429
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 2252 6921 3402 6994 9302 4841 8542 4987551 227

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Dobšic v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 26 40428 86931 80034 13232 08835 26739 43643 96144 10921 043
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 6 3737 2488 0759 0428 4466 8717 5448 8259 4474 506
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 6 1726 3036 0246 8995 5587 8978 86211 53510 1663 942
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 11 31512 77914 83915 53015 25017 66520 16320 77920 4189 919
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 1421 1151 1261 1481 1971 2951 2371 2422 1961 484
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 2131942152211751981 3001 2611 432854
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 1 1891 2301 5221 2931 4621 342330320451339

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,89 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 7 5058 1618 4228 2527 7137 2109 6299 3699 9205 956
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 1 8352 3432 1001 9651 8461 8972 0101 8152 400906
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 4 6654 8784 9044 7604 2054 3514 8485 1994 9162 803
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 435691149270871 4741 2461 377754
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 9628841 3271 3781 3928751 2971 1101 2271 493

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 2252 6921 3402 6994 9302 4841 8542 4987551 227
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 1 2252 5041 3402 6994 3952 4841 3541 3347551 227
Investiční dotace
Investiční dotace 01880053505001 16400

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 125411 3259 4747 2222 0836 9713617 46429
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 125416259 4047 2221 8836 8713617 46429
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 00700700200100000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 26 00634 64938 32033 13334 39148 93670 65044 40942 33521 647
Běžné výdaje
Běžné výdaje 20 94820 91225 37030 79631 41342 47343 10635 88435 16921 370
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 5 05813 73712 9502 3362 9786 46227 5448 5257 166278

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.