V databázi máme 3 419 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Dobšice Jihomoravský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 35 42235 87740 37543 76655 67754 19548 80557 93857 52673 540
Daňové příjmy
Daňové příjmy 25 21327 02329 48132 67835 25234 32937 02839 48345 62345 402
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 7 4217 5058 1618 4228 2527 7137 2109 6299 3699 920
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 518125411 3259 4747 2222 0836 9713617 464
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2 2691 2252 6921 3402 6994 9302 4841 8542 498755

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Dobšic v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 24 48926 40428 86931 80034 13232 08835 26739 43643 96144 109
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 6 2046 3737 2488 0759 0428 4466 8717 5448 8259 447
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 5 4966 1726 3036 0246 8995 5587 8978 86211 53510 166
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 10 32611 31512 77914 83915 53015 25017 66520 16320 77920 418
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 0951 1421 1151 1261 1481 1971 2951 2371 2422 196
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 2002131942152211751981 3001 2611 432
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 1 1681 1891 2301 5221 2931 4621 342330320451

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,68 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 7 4217 5058 1618 4228 2527 7137 2109 6299 3699 920
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 1 6791 8352 3432 1001 9651 8461 8972 0101 8152 400
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 4 3294 6654 8784 9044 7604 2054 3514 8485 1994 916
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 41435691149270871 4741 2461 377
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 1 3739628841 3271 3781 3928751 2971 1101 227

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2 2691 2252 6921 3402 6994 9302 4841 8542 498755
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 1 9431 2252 5041 3402 6994 3952 4841 3541 334755
Investiční dotace
Investiční dotace 32701880053505001 1640

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 518125411 3259 4747 2222 0836 9713617 464
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 118125416259 4047 2221 8836 8713617 464
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 4000070070020010000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 34 81426 00634 64938 32033 13334 39148 93670 65044 40942 335
Běžné výdaje
Běžné výdaje 31 31220 94820 91225 37030 79631 41342 47343 10635 88435 169
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 3 5035 05813 73712 9502 3362 9786 46227 5448 5257 166

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.