V databázi máme 3 419 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Dobříš Středočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 172 660177 489229 051215 600300 710266 248249 385286 366320 004336 330
Daňové příjmy
Daňové příjmy 113 735124 554139 982152 819162 682153 080168 123193 751221 868248 650
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 19 23626 87024 76925 71824 95624 03923 13036 88537 70536 406
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 8 9701 1604 6391 1734016804 0184 568295502
Přijaté transfery
Přijaté transfery 30 71924 90659 66135 890112 67088 44854 11351 16260 13550 772

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Dobříše v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 113 735123 340139 303151 350161 182151 425167 954191 380220 269248 139
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 22 47327 48631 72636 94641 62939 15131 74735 94642 74046 633
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 22 86326 20526 91426 85130 69724 88235 35840 82354 23548 714
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 46 40347 99654 55466 00969 10268 24379 09792 72997 58097 721
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 5 1035 0685 2085 5465 4495 2565 3175 5495 62232 079
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 6 4186 4697 6888 0107 6757 1468 43914 76818 48820 603
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 10 47410 11513 2137 9876 6306 7467 9961 5651 6042 389

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,68 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 19 23626 87024 76925 71824 95624 03923 13036 88537 70536 406
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 5 0205 6495 7425 6035 3274 0714 0355 5856 2705 119
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 10 16210 30610 59210 11410 06110 65912 18114 85417 20817 936
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 13423012523329616939567531809
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 3 92110 6868 3109 7689 2729 1416 87515 87913 69612 542

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 30 71924 90659 66135 890112 67088 44854 11351 16260 13550 772
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 24 52723 70327 82930 25636 62344 45942 10739 16953 15141 946
Investiční dotace
Investiční dotace 10 5575 81131 8335 63376 04743 98912 00611 9936 9848 827

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 8 9701 1604 6391 1734016804 0184 568295502
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 7 5549814 321518721603 7144 280188189
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 1 416179318655329521304288107313

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 164 084162 681223 429254 315341 622259 051243 831321 085321 232322 159
Běžné výdaje
Běžné výdaje 126 661133 684153 077173 402178 685191 040191 755226 352271 569257 563
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 37 42328 99770 35280 913162 93768 01152 07694 73449 66364 596

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.