V databázi máme 3 419 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Dobev Jihočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 17 83217 61918 41222 94619 35019 61619 37850 52129 88232 539
Daňové příjmy
Daňové příjmy 9 96110 92811 98013 57014 54014 12016 01119 24722 09523 493
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 0048928039971 4261 6332 2641 7413 2372 492
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1407692 090641 7438043235553 65327
Přijaté transfery
Přijaté transfery 6 7275 0303 5398 3151 6413 05978128 9788976 527

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Dobve v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 9 81110 76911 81613 25714 37513 90915 85619 14522 02923 381
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 2 0072 3572 7463 1693 6063 4782 9413 5014 2184 673
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 2 0561 9542 4262 4042 7712 2983 3864 1415 5495 089
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 4 0844 7304 9175 9116 2366 2957 5669 3769 97810 195
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 1371 1591 1631 1851 1561 1721 2481 2591 3682 367
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 8280768284108118728766835
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 445489489506523557597140150221

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 0048928039971 4261 6332 2641 7413 2372 492
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 421409233308386323154230909547
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 395447328442455505473477600744
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 1000000000
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 186362412485848051 6361 0341 7291 201

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 6 7275 0303 5398 3151 6413 05978128 9788976 527
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 6 3544652571 2263152 8095311 4518002 527
Investiční dotace
Investiční dotace 3734 5663 2827 0891 32725025027 527974 000

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1407692 090641 7438043235553 65327
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 0692 0906429302355553 65327
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 140700001 45080488000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 18 77521 90217 32823 10620 98021 56413 82356 87831 73048 001
Běžné výdaje
Běžné výdaje 13 1756 1026 6229 4276 40111 03010 09910 04313 57117 989
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 5 60115 80010 70613 67914 57910 5343 72446 83418 16030 012

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.