V databázi máme 3 411 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Dlouhá Třebová Pardubický kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 23 61417 76319 73225 53823 97523 18325 94647 44642 16532 126
Daňové příjmy
Daňové příjmy 13 32414 53116 05117 87919 75718 38120 47023 84826 63326 477
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2 8132 4242 3342 3402 6422 7872 9062 9013 8203 911
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 160199408923426552795293
Přijaté transfery
Přijaté transfery 7 3176101 3074 4271 5421 9892 51620 67011 6171 446

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Dlouhé Třebové v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 13 00714 13015 70717 59119 04317 98820 17123 51526 18126 110
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 2 8443 3003 8814 4645 0064 7263 9094 4745 1895 499
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 2 9533 3263 4343 3883 8553 1414 5215 3076 8545 998
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 5 8416 0966 9598 3348 6788 61110 11012 04412 35412 052
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 6496776676606716526656746661 204
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 424547444444428189261 062
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 678686719702789815924197192295

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2 8132 4242 3342 3402 6422 7872 9062 9013 8203 911
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 570199130101218146238279990350
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 1 9101 7911 8611 8011 7502 0382 0732 1632 3932 742
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 611112122500
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 327433342437672602593457436319

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 7 3176101 3074 4271 5421 9892 51620 67011 6171 446
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 4345967476811 5421 9891 3355381 630406
Investiční dotace
Investiční dotace 6 883135603 746001 18120 1319 9871 040

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 160199408923426552795293
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 160199408923426552795293
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 20 92912 72320 24323 19115 97418 04920 51453 32238 30424 293
Běžné výdaje
Běžné výdaje 12 23312 07311 39514 88515 28913 77514 94317 16919 70318 617
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 8 6976508 8478 3066854 2755 57136 15318 6005 676

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.