V databázi máme 3 419 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Dlouhá Lhota Středočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 4 6616 6065 7138 0587 78028 83217 59510 72917 13312 449
Daňové příjmy
Daňové příjmy 4 3364 7055 2646 0507 0596 3387 2068 3909 89210 311
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2683043781 6363693414621 0691 3141 922
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 01 5320026602424533
Přijaté transfery
Přijaté transfery 5766713718622 1549 9031 0255 924213

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Dlouhé Lhoty v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 4 3364 7055 2645 9266 6686 2757 1398 2989 61910 084
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 9791 0881 2211 4341 6881 5691 3221 5121 8412 022
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 9331 0581 0871 3331 3141 0581 5481 8132 4602 236
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 1 7451 8642 2042 4582 9562 9023 4604 1154 4204 482
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 441455448455460456460447480824
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 221267785345355421
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 2162292992402422823446763100

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2683043781 6363693414621 0691 3141 922
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 6379891 09285621567581 0091 227
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 7063601506445654667221
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 134162194210162162162162129129
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 1035184587280104109344

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 5766713718622 1549 9031 0255 924213
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 576671371866621 947136113134
Investiční dotace
Investiční dotace 0000021 4927 9558895 81180

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 01 5320026602424533
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 01 53200002424533
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 000026600000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 3 4673 3163 5677 01913 26337 88528 0754 8457 36712 932
Běžné výdaje
Běžné výdaje 2 5442 2242 8046 0822 9143 0596 8844 7715 7636 496
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 9231 09276393710 35034 82621 191741 6046 437

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.