V databázi máme 3 411 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Dětřichov Liberecký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 10 10611 29213 81913 98316 13616 62114 85018 50520 31019 322
Daňové příjmy
Daňové příjmy 8 0518 6209 50210 72411 53410 77712 24014 03615 80816 468
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 7881 0598198619852 3401 0121 0261 2861 929
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 04367393317531531223329
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 2671 6083 1302 3593 5843 3291 2843 1302 983895

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Dětřichova v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 7 8698 5129 34310 43311 42110 77712 16914 02115 74116 436
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 7522 3862 2522 8002 9782 8242 3942 6883 1543 476
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 6791 9631 9762 0152 3171 8432 6993 1334 0913 723
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 3 3093 1224 0174 8365 1215 0546 0327 1157 3687 461
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 594521651363528522517544535940
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 23252123182019430485672
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 513495425396459514508112109164

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 7881 0598198619852 3401 0121 0261 2861 929
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 2319141313124130172313298
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 697654658702615606601632605703
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 1983728410811199171290706
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 4930475632501 4991825177223

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 2671 6083 1302 3593 5843 3291 2843 1302 983895
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 1 2678671 4831 9002 8341 7711 2841 1302 176541
Investiční dotace
Investiční dotace 07421 6474597501 55902 000808354

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 04367393317531531223329
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 04367390175733123329
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 000033024102000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 8 6119 60114 90410 14115 65213 05011 46018 07016 77915 361
Běžné výdaje
Běžné výdaje 7 6347 2849 7838 96411 6539 80011 00011 28613 94112 519
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 9772 3175 1211 1773 9993 2494606 7842 8382 842

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.