MENU
Nápověda
V databázi máme 3 494 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Dětenice Královéhradecký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 13 69913 72014 92116 21515 73017 97521 15931 98229 10918 464
Daňové příjmy
Daňové příjmy 11 06211 75313 12013 71512 92714 47316 48619 07521 24410 391
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 7657557737866866936901 8011 498533
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 2543123314943108014327
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 6191 1811 0051 7112 1041 8663 87511 1076 2247 513

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Dětenic v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 10 90411 70613 05213 60712 85414 43716 27818 93620 93110 101
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 2 1592 3202 7573 0152 8792 3442 6733 3503 7511 792
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 2 0052 0572 0402 2671 8762 6813 1344 3594 0371 566
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 3 5464 1975 0195 1065 1385 9967 1137 8218 0823 942
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 5321 5971 6921 5871 6051 6271 6181 5563 0921 849
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 1 1539621 0051 0807611 1501 6271 5881 792830
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 509573539551595640113263176121

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,85 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 7657557737866866936901 8011 498533
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 19413715615817518717523116455
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 13621325421017416218419920470
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 5146472111000
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 3843583164173363433301 3701 129408

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 6191 1811 0051 7112 1041 8663 87511 1076 2247 513
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 6191 1811 0051 7111 6461 7649342 2011 432901
Investiční dotace
Investiční dotace 1 0000004581022 9418 9064 7926 612

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 2543123314943108014327
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 254312331414108014327
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 000009300000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 11 95910 14920 19513 81315 05411 26031 93031 34125 05618 244
Běžné výdaje
Běžné výdaje 8 5297 7189 16313 00612 3509 17211 37913 10114 3847 855
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 3 4302 43111 0328072 7042 08920 55118 24010 67210 389

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.