V databázi máme 3 411 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Desná Liberecký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 59 41363 91571 35876 84280 63780 00686 512114 303116 346153 890
Daňové příjmy
Daňové příjmy 39 31241 48547 00550 15951 50448 20154 34663 11172 40471 023
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 15 88917 22416 91217 61217 96419 78220 20120 36522 64529 096
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1316793 1883 3613 1871 6512 38920 9161 77410 815
Přijaté transfery
Přijaté transfery 4 0814 5274 2525 7107 98210 3729 5779 91119 52342 956

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Desné v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 37 67940 35545 54048 31350 02348 19752 94661 31666 82668 121
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 7 8688 7299 91311 25312 45711 7099 61210 74912 91513 616
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 7 2718 2578 3878 2019 2187 49310 84912 45616 65814 491
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 14 38015 12917 01120 18120 75820 54724 25428 30429 95829 132
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 3 8323 8433 8923 9394 0853 8643 8984 1013 9147 065
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 7207068446556925984802 6512 9413 157
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 3 6083 6915 4934 0842 8113 9863 8533 055441660

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,68 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 15 88917 22416 91217 61217 96419 78220 20120 36522 64529 096
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 8 2789 3649 11110 6419 49210 17810 04910 92111 83611 440
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 7 1197 2517 2616 4097 8168 1568 6739 0219 88211 699
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 6221333334862 113
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 4866085385496521 4471 4754204423 845

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 4 0814 5274 2525 7107 98210 3729 5779 91119 52342 956
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 3 8504 4473 7394 3535 3828 3518 5988 6277 8558 238
Investiční dotace
Investiční dotace 230805131 3572 6002 0209781 28511 66734 717

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1316793 1883 3613 1871 6512 38920 9161 77410 815
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 1316793 1883 3613 1871 6512 38920 9161 77410 701
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 000000000114

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 55 79257 34773 19473 115104 40173 10574 15191 427125 434152 591
Běžné výdaje
Běžné výdaje 52 25752 99854 98860 72888 25266 11565 52577 38583 12788 839
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 3 5364 34918 20512 38816 1486 9898 62614 04242 30763 752

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.