V databázi máme 3 416 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Dešná Jihočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 19 06716 66119 24723 17020 22519 10221 58522 27640 36926 542
Daňové příjmy
Daňové příjmy 10 71711 36511 77213 18213 87412 76414 25815 69917 90320 330
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 3 1143 2893 8586 7074 2703 7625 8565 4044 9375 602
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 6820371721258880155732255
Přijaté transfery
Přijaté transfery 4 5542 0063 2462 5592 0551 6881 4711 01716 796355

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Dešné v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 10 57511 13911 59812 99213 47212 53613 89615 33717 54019 928
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 2 0352 1952 7892 7973 0352 7922 3082 6083 1303 414
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 8521 7111 8161 7492 3421 8602 6813 1014 0993 702
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 3 7084 1474 3545 0365 2725 1096 0437 0427 3777 424
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 2 6642 7402 3203 0692 4982 4122 4892 2032 5374 874
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 36362624162828284293354
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 280309293316309335347100105160

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 3 1143 2893 8586 7074 2703 7625 8565 4044 9375 602
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 1 9341 5951 9651 8592 3962 2372 6282 8582 7933 725
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 1 0801 6051 3281 2811 8001 5022 7281 8491 8331 857
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 1112220011
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 100885633 565712150069631120

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 4 5542 0063 2462 5592 0551 6881 4711 01716 796355
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 3 0431 6262 3292 1591 5391 4881 2511 0171 464355
Investiční dotace
Investiční dotace 3 924380917400517200220015 3330

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 6820371721258880155732255
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 6820371721258880149732255
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000000600

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 18 13516 88920 35620 46017 32419 56120 74577 24931 12620 489
Běžné výdaje
Běžné výdaje 15 41214 56314 81017 06215 26416 09117 31112 99319 63719 842
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 2 7242 3265 5463 3982 0613 4703 43464 25611 490647

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.