V databázi máme 3 416 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Děhylov Moravskoslezský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 9 0789 38410 81211 26723 07313 59414 67815 67120 95526 842
Daňové příjmy
Daňové příjmy 7 1238 1068 5449 55010 4609 85111 12713 27814 85714 971
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 8749398679669599471 8069968419 255
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 26102802500000
Přijaté transfery
Přijaté transfery 8203391 37275111 6292 7961 7451 3975 2572 616

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Děhylova v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 7 0948 0638 5349 52210 4289 81311 10913 24314 84914 967
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 9192 3872 2362 4942 8602 6722 2342 6012 9583 152
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 5791 8201 9081 5432 1681 7632 5763 0753 8873 403
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 3 0933 3513 8824 9544 8804 8345 7586 9737 0166 838
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 436429418434418436416436416802
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 3939383937424032466624
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 27375257646885126105147

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 8749398679669599471 8069968419 255
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 615681752790819831834404455581
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 1491279386828477867869
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 11333421016
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 109130208855298925053088 589

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 8203391 37275111 6292 7961 7451 3975 2572 616
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 8203136233698251 1947955628171 669
Investiční dotace
Investiční dotace 02774938310 8041 6029508354 439947

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 26102802500000
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 5102802500000
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 210000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 7 8765 81410 12821 55314 78813 44710 54519 95118 58613 464
Běžné výdaje
Běžné výdaje 6 9025 5017 3176 3297 4138 6007 74212 1849 72510 910
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 9753132 81115 2247 3764 8482 8037 7688 8612 554

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.