V databázi máme 3 411 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Děčín Ústecký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 770 376854 419930 2911 050 7921 104 1341 119 0511 161 7681 303 7911 532 2291 535 076
Daňové příjmy
Daňové příjmy 622 792678 120742 010809 888855 527807 855872 080981 9211 088 8111 099 215
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 36 28133 94037 20538 08855 10758 97385 604109 886128 188141 180
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 3 7778 26025 3678 3738 5182 8797 9119 01225 6077 154
Přijaté transfery
Přijaté transfery 107 527134 099125 709194 443184 982249 344196 173202 972289 622287 526

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Děčína v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 616 739673 295735 222799 549847 478799 150862 505973 2041 075 6101 083 638
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 143 864169 186174 824196 958219 232204 604165 367184 348215 352229 105
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 128 313145 025147 400143 479162 219130 389184 695211 195275 081241 521
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 255 163265 797298 959353 136365 246357 780413 213479 991495 531485 222
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 28 39327 78528 56828 05328 63928 42828 70428 98028 73850 226
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 18 77518 72620 29919 89918 17017 52518 94951 77452 48865 645
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 42 23246 77765 17358 02553 97060 42351 57716 9178 42111 920

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 16,09 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 36 28133 94037 20538 08855 10758 97385 604109 886128 188141 180
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 15 01215 84114 66315 64516 85917 52236 09045 17961 67963 642
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 3 4963 4163 1682 7992 6142 27415 11315 99617 26918 494
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 1 6247151 1871 5223 6233 0362 08119 65724 04613 153
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 16 14813 96818 18718 12332 01136 14132 32029 05425 19545 891

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 107 527134 099125 709194 443184 982249 344196 173202 972289 622287 526
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 98 401101 809125 709156 327163 020243 114192 976190 350243 306244 184
Investiční dotace
Investiční dotace 48 96552 837038 11521 9626 2303 19712 62246 31643 342

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 3 7778 26025 3678 3738 5182 8797 9119 01225 6077 154
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 3 4778 26025 3678 3588 5182 2777 9114 57325 6076 413
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 3000015060204 4400741

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 770 058754 416852 2341 031 3761 074 7431 151 4401 111 7761 261 3261 600 2361 590 768
Běžné výdaje
Běžné výdaje 655 029674 180760 229848 208915 775936 507991 5941 087 9251 303 7001 383 867
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 115 02880 23692 005183 168158 968214 932120 182173 401296 536206 901

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.