Obecní finance FREE
Město Děčín Ústecký kraj
Celkové příjmy
Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.
Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Příjmy celkem | ||||||||||
Příjmy celkem | 770 376 | 854 419 | 930 291 | 1 050 792 | 1 104 134 | 1 119 051 | 1 161 768 | 1 303 791 | 1 532 229 | 1 535 076 |
Daňové příjmy | ||||||||||
Daňové příjmy | 622 792 | 678 120 | 742 010 | 809 888 | 855 527 | 807 855 | 872 080 | 981 921 | 1 088 811 | 1 099 215 |
Nedaňové příjmy | ||||||||||
Nedaňové příjmy | 36 281 | 33 940 | 37 205 | 38 088 | 55 107 | 58 973 | 85 604 | 109 886 | 128 188 | 141 180 |
Kapitálové příjmy | ||||||||||
Kapitálové příjmy | 3 777 | 8 260 | 25 367 | 8 373 | 8 518 | 2 879 | 7 911 | 9 012 | 25 607 | 7 154 |
Přijaté transfery | ||||||||||
Přijaté transfery | 107 527 | 134 099 | 125 709 | 194 443 | 184 982 | 249 344 | 196 173 | 202 972 | 289 622 | 287 526 |
Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.
Daňové příjmy
Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.
Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.
Podívejte se také na odhadované příjmy Děčína v naší kalkulačce RUD.
Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Daňové příjmy | ||||||||||
Daňové příjmy | 616 739 | 673 295 | 735 222 | 799 549 | 847 478 | 799 150 | 862 505 | 973 204 | 1 075 610 | 1 083 638 |
Daň z příjmu fyzickych osob | ||||||||||
Daň z příjmu fyzickych osob | 143 864 | 169 186 | 174 824 | 196 958 | 219 232 | 204 604 | 165 367 | 184 348 | 215 352 | 229 105 |
Daň z příjmu právnických osob | ||||||||||
Daň z příjmu právnických osob | 128 313 | 145 025 | 147 400 | 143 479 | 162 219 | 130 389 | 184 695 | 211 195 | 275 081 | 241 521 |
Daň z přidané hodnoty | ||||||||||
Daň z přidané hodnoty | 255 163 | 265 797 | 298 959 | 353 136 | 365 246 | 357 780 | 413 213 | 479 991 | 495 531 | 485 222 |
Daň z nemovitých věcí | ||||||||||
Daň z nemovitých věcí | 28 393 | 27 785 | 28 568 | 28 053 | 28 639 | 28 428 | 28 704 | 28 980 | 28 738 | 50 226 |
Místní a správní poplatky | ||||||||||
Místní a správní poplatky | 18 775 | 18 726 | 20 299 | 19 899 | 18 170 | 17 525 | 18 949 | 51 774 | 52 488 | 65 645 |
Ostatní daňové příjmy | ||||||||||
Ostatní daňové příjmy | 42 232 | 46 777 | 65 173 | 58 025 | 53 970 | 60 423 | 51 577 | 16 917 | 8 421 | 11 920 |
Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 16,09 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).
Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.
Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.
Nedaňové příjmy
V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.
Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Nedaňové příjmy | ||||||||||
Nedaňové příjmy | 36 281 | 33 940 | 37 205 | 38 088 | 55 107 | 58 973 | 85 604 | 109 886 | 128 188 | 141 180 |
Příjem z vlastní činnosti | ||||||||||
Příjem z vlastní činnosti | 15 012 | 15 841 | 14 663 | 15 645 | 16 859 | 17 522 | 36 090 | 45 179 | 61 679 | 63 642 |
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku | ||||||||||
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku | 3 496 | 3 416 | 3 168 | 2 799 | 2 614 | 2 274 | 15 113 | 15 996 | 17 269 | 18 494 |
Přijaté výnosy z finančního majetku | ||||||||||
Přijaté výnosy z finančního majetku | 1 624 | 715 | 1 187 | 1 522 | 3 623 | 3 036 | 2 081 | 19 657 | 24 046 | 13 153 |
Ostatní nedaňové příjmy | ||||||||||
Ostatní nedaňové příjmy | 16 148 | 13 968 | 18 187 | 18 123 | 32 011 | 36 141 | 32 320 | 29 054 | 25 195 | 45 891 |
Přijaté transfery
Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.
Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Přijaté transfery | ||||||||||
Přijaté transfery | 107 527 | 134 099 | 125 709 | 194 443 | 184 982 | 249 344 | 196 173 | 202 972 | 289 622 | 287 526 |
Neinvestiční přijaté transfery | ||||||||||
Neinvestiční přijaté transfery | 98 401 | 101 809 | 125 709 | 156 327 | 163 020 | 243 114 | 192 976 | 190 350 | 243 306 | 244 184 |
Investiční dotace | ||||||||||
Investiční dotace | 48 965 | 52 837 | 0 | 38 115 | 21 962 | 6 230 | 3 197 | 12 622 | 46 316 | 43 342 |
Kapitálové příjmy
Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.
Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kapitálové příjmy | ||||||||||
Kapitálové příjmy | 3 777 | 8 260 | 25 367 | 8 373 | 8 518 | 2 879 | 7 911 | 9 012 | 25 607 | 7 154 |
Prodej dlouhodobého majetku | ||||||||||
Prodej dlouhodobého majetku | 3 477 | 8 260 | 25 367 | 8 358 | 8 518 | 2 277 | 7 911 | 4 573 | 25 607 | 6 413 |
Ostatní kapitálové příjmy | ||||||||||
Ostatní kapitálové příjmy | 300 | 0 | 0 | 15 | 0 | 602 | 0 | 4 440 | 0 | 741 |
Struktura výdajů a saldo hospodaření
Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.
Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Výdaje celkem | ||||||||||
Výdaje celkem | 770 058 | 754 416 | 852 234 | 1 031 376 | 1 074 743 | 1 151 440 | 1 111 776 | 1 261 326 | 1 600 236 | 1 590 768 |
Běžné výdaje | ||||||||||
Běžné výdaje | 655 029 | 674 180 | 760 229 | 848 208 | 915 775 | 936 507 | 991 594 | 1 087 925 | 1 303 700 | 1 383 867 |
Kapitálové výdaje | ||||||||||
Kapitálové výdaje | 115 028 | 80 236 | 92 005 | 183 168 | 158 968 | 214 932 | 120 182 | 173 401 | 296 536 | 206 901 |
Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.
Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.
Dluh a finanční prostředky
Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.
Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.