MENU
Nápověda
V databázi máme 3 498 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Městys Davle Středočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 35 10234 60438 52163 05746 07248 78960 33463 77359 40732 595
Daňové příjmy
Daňové příjmy 25 04227 93130 51832 11333 07436 42042 12547 94550 98428 718
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2 5033 3923 5092 5082 9513 2133 3015 5284 1712 350
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 3092581462 052324713126621458
Přijaté transfery
Přijaté transfery 7 2483 0244 34926 38410 0458 91014 77810 0344 0381 468

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Davle v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 22 10824 99329 00431 20930 63434 14440 02545 74346 55424 256
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 5 3425 8127 0357 9417 9916 5737 3768 8969 6184 587
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 4 7685 0715 2906 0735 1127 3588 68911 66110 4054 035
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 8 37310 25812 97813 67113 99016 63119 72720 96820 88310 155
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 8051 8481 8671 8901 8531 7931 9151 8853 1913 107
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 2431732171381041232 0342 0251 9982 060
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 1 5771 8311 6161 4951 5831 666283307459311

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,85 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2 5033 3923 5092 5082 9513 2133 3015 5284 1712 350
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 390315344240251341333542652336
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 1 5201 9351 9751 5602 1182 2441 9903 5561 7001 114
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 123991111631889445
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 5911 139790707581626977799931456

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 7 2483 0244 34926 38410 0458 91014 77810 0344 0381 468
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 6 0721 4443 5371 6584 0001 6713 4184 783955868
Investiční dotace
Investiční dotace 1 1761 58181224 7266 0447 23911 3605 2513 083600

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 3092581462 052324713126621458
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 29425814659324713126621458
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 15001 993000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 24 99235 38744 66450 04946 94946 78260 28149 44256 04930 100
Běžné výdaje
Běžné výdaje 20 10926 98832 83523 08327 54530 94134 52337 10635 17420 054
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 4 8828 39911 82826 96719 40415 84225 75812 33620 87510 045

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.