MENU
Nápověda
V databázi máme 3 505 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Cvikov Liberecký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 78 43783 208105 85198 249110 979103 535122 174129 631160 41959 030
Daňové příjmy
Daňové příjmy 57 87064 11268 78274 13168 72275 95386 656100 17599 10248 184
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 4 7375 1106 1197 7725 4879 3008 1159 0409 9923 982
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 7 6256 3518 1866 08511 9853 72313 3434 6627 031157
Přijaté transfery
Přijaté transfery 8 2057 63522 76510 26124 78514 55814 06015 75644 2946 707

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Cvikova v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 57 24462 89867 99172 53068 07074 63186 08097 89597 65746 508
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 13 30514 62016 63518 76517 58814 44316 32419 55120 9079 967
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 12 36012 62212 46014 24411 56516 58519 19825 61122 5908 759
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 22 64825 59230 64731 92131 71637 09143 60446 06845 37122 043
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 2 7493 1683 0442 9692 8672 8972 9812 7214 8112 999
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 5974554754404564243 3323 2312 9602 066
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 5 5846 4424 7294 1913 8773 1906397111 018674

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,89 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 4 7375 1106 1197 7725 4879 3008 1159 0409 9923 982
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 1 0631 3751 9783 0651 8533 7152 9082 6542 5451 084
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 1 8662 0052 0882 3302 2002 4052 6783 1393 3571 382
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 8863311110
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 1 8001 7222 0472 3741 4323 1802 5283 2464 0901 516

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 8 2057 63522 76510 26124 78514 55814 06015 75644 2946 707
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 8 0627 6358 2239 26116 76810 7679 73314 1299 2204 466
Investiční dotace
Investiční dotace 143014 5421 0008 0183 7914 3271 62635 0732 241

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 7 6256 3518 1866 08511 9853 72313 3434 6627 031157
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 7 6252 5608 1861 34010 1443 72312 4654 6627 031157
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 03 79204 7451 8410879000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 64 86083 149122 23098 679102 259101 324121 870108 419158 81463 558
Běžné výdaje
Běžné výdaje 56 49361 39565 14668 93375 41178 92278 02191 181100 26551 278
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 8 36821 75457 08529 74526 84822 40243 84917 23858 54912 279

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.